J 2019

Impact of the Electric Mobility Implementation on the Greenhouse Gases Production in Central European Countries

SKRÚCANÝ, Tomáš, Martin KENDRA, Ondrej STOPKA, Saša T. MILOJEVIĆ, Tomasz FIGLUS et. al.

Základní údaje

Originální název

Impact of the Electric Mobility Implementation on the Greenhouse Gases Production in Central European Countries

Název česky

Dopad implementace elektromobility na produkci skleníkových plynů ve středoevropských zemích

Autoři

SKRÚCANÝ, Tomáš (703 Slovensko, garant), Martin KENDRA (703 Slovensko), Ondrej STOPKA (703 Slovensko, domácí), Saša T. MILOJEVIĆ (688 Srbsko), Tomasz FIGLUS (616 Polsko) a Csaba CSISZÁR (348 Maďarsko)

Vydání

Sustainability, Basel, Switzerland, MDPI Headquarters, Basel, St. Alban-Anlage 66, 4052 Basel, Switzerland, 2019, 2071-1050

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50703 Transport planning and social aspects of transport

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/75081431:_____/19:00001744

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

DOI

http://dx.doi.org/10.3390/su11184948

UT WoS

000489104700134

Klíčová slova česky

environmentální dopad; elektrická mobilita; skleníkový plyn; primární zdroje; účinnost produkce; well-to-wheels přístup

Klíčová slova anglicky

environmental impact; electric mobility; greenhouse gas; primary sources; production efficiency; well-to-wheels approach

Štítky

RIV20, SCOPUS, tsd, WOS

Návaznosti

LTC19009, projekt VaV.
Změněno: 18. 5. 2020 11:19, Ing. Anna Palokha

Anotace

ORIG CZ

V originále

The preference and the development of electromobility are included among the priorities of transport policies in many European countries. This article deals with the issue of electric vehicle operation from the point of view of the environmental impact of electric power production, specifically the energy effectiveness of its production by utilizing primary power production sources. Differences in the effectiveness of the conversion of mixed forms of energy into electricity and their share in the process directly affect the final level of greenhouse gases (GHG) production, and thus the ecological footprint of electric vehicle operations. The specification of energy consumption and GHG production is based on the principles of the EN 16 258: 2012 standard, which considers legislative-regulated power plant effectiveness values, statistical values of GHG emissions from electricity production, and real energy consumption values of an electric vehicle fleet. The calculation takes into account the share of primary sources and the efficiency of electricity production and effectiveness of electricity distribution in each of the evaluated countries. The specific research study is performed by comparing measured parameters for individual countries chosen from the Central Europe region. The results of the study show that the quantification of the positive environmental consequences of increasing electromobility varies greatly in different countries, which means full-scale deployment of electromobility does necessarily deliver the sustainability of transport that was expected from it.

Česky

Preference a rozvoj elektromobility patří mezi priority dopravních politik v mnoha evropských zemích. Tento článek se zabývá problematikou provozu elektrických vozidel z hlediska vlivu výroby elektrické energie na životní prostředí, konkrétně energetické účinnosti její výroby využitím primárních zdrojů výroby energie. Rozdíly v účinnosti přeměny smíšených forem energie na elektřinu a jejich podíl na procesu přímo ovlivňují konečnou úroveň výroby skleníkových plynů (GHG), a tím i ekologickou stopu provozu elektrických vozidel. Specifikace spotřeby energie a výroby skleníkových plynů je založena na zásadách normy EN 16 258: 2012, která zohledňuje legislativně regulované hodnoty účinnosti elektráren, statistické hodnoty emisí skleníkových plynů z výroby elektřiny a skutečné hodnoty spotřeby energie elektrického vozidlového parku. Při výpočtu se bere v úvahu podíl primárních zdrojů a účinnost výroby elektřiny a účinnost distribuce elektřiny v každé z hodnocených zemí. Tato specifická výzkumná studie koparuje měřené parametry pro jednotlivé země střední Evropy. Výsledky studie potvrzují, že kvantifikace pozitivních dopadů zvyšování elektromobility na životní prostředí se v různých zemích značně liší, což znamená, že zavádění elektromobility v plném rozsahu nutně zajistí udržitelnost dopravy, která se od ní očekává.
Zobrazeno: 25. 12. 2024 17:09