Detailed Information on Publication Record
2019
Impact of the Electric Mobility Implementation on the Greenhouse Gases Production in Central European Countries
SKRÚCANÝ, Tomáš, Martin KENDRA, Ondrej STOPKA, Saša T. MILOJEVIĆ, Tomasz FIGLUS et. al.Basic information
Original name
Impact of the Electric Mobility Implementation on the Greenhouse Gases Production in Central European Countries
Name in Czech
Dopad implementace elektromobility na produkci skleníkových plynů ve středoevropských zemích
Authors
SKRÚCANÝ, Tomáš (703 Slovakia, guarantor), Martin KENDRA (703 Slovakia), Ondrej STOPKA (703 Slovakia, belonging to the institution), Saša T. MILOJEVIĆ (688 Serbia), Tomasz FIGLUS (616 Poland) and Csaba CSISZÁR (348 Hungary)
Edition
Sustainability, Basel, Switzerland, MDPI Headquarters, Basel, St. Alban-Anlage 66, 4052 Basel, Switzerland, 2019, 2071-1050
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50703 Transport planning and social aspects of transport
Country of publisher
Switzerland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/75081431:_____/19:00001744
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
UT WoS
000489104700134
Keywords (in Czech)
environmentální dopad; elektrická mobilita; skleníkový plyn; primární zdroje; účinnost produkce; well-to-wheels přístup
Keywords in English
environmental impact; electric mobility; greenhouse gas; primary sources; production efficiency; well-to-wheels approach
Links
LTC19009, research and development project.
Změněno: 18/5/2020 11:19, Ing. Anna Palokha
V originále
The preference and the development of electromobility are included among the priorities of transport policies in many European countries. This article deals with the issue of electric vehicle operation from the point of view of the environmental impact of electric power production, specifically the energy effectiveness of its production by utilizing primary power production sources. Differences in the effectiveness of the conversion of mixed forms of energy into electricity and their share in the process directly affect the final level of greenhouse gases (GHG) production, and thus the ecological footprint of electric vehicle operations. The specification of energy consumption and GHG production is based on the principles of the EN 16 258: 2012 standard, which considers legislative-regulated power plant effectiveness values, statistical values of GHG emissions from electricity production, and real energy consumption values of an electric vehicle fleet. The calculation takes into account the share of primary sources and the efficiency of electricity production and effectiveness of electricity distribution in each of the evaluated countries. The specific research study is performed by comparing measured parameters for individual countries chosen from the Central Europe region. The results of the study show that the quantification of the positive environmental consequences of increasing electromobility varies greatly in different countries, which means full-scale deployment of electromobility does necessarily deliver the sustainability of transport that was expected from it.
In Czech
Preference a rozvoj elektromobility patří mezi priority dopravních politik v mnoha evropských zemích. Tento článek se zabývá problematikou provozu elektrických vozidel z hlediska vlivu výroby elektrické energie na životní prostředí, konkrétně energetické účinnosti její výroby využitím primárních zdrojů výroby energie. Rozdíly v účinnosti přeměny smíšených forem energie na elektřinu a jejich podíl na procesu přímo ovlivňují konečnou úroveň výroby skleníkových plynů (GHG), a tím i ekologickou stopu provozu elektrických vozidel. Specifikace spotřeby energie a výroby skleníkových plynů je založena na zásadách normy EN 16 258: 2012, která zohledňuje legislativně regulované hodnoty účinnosti elektráren, statistické hodnoty emisí skleníkových plynů z výroby elektřiny a skutečné hodnoty spotřeby energie elektrického vozidlového parku. Při výpočtu se bere v úvahu podíl primárních zdrojů a účinnost výroby elektřiny a účinnost distribuce elektřiny v každé z hodnocených zemí. Tato specifická výzkumná studie koparuje měřené parametry pro jednotlivé země střední Evropy. Výsledky studie potvrzují, že kvantifikace pozitivních dopadů zvyšování elektromobility na životní prostředí se v různých zemích značně liší, což znamená, že zavádění elektromobility v plném rozsahu nutně zajistí udržitelnost dopravy, která se od ní očekává.