Detailed Information on Publication Record
2020
Application of Specific Mathematical Methods in the Context of Revitalization of Defunct Intermodal Transport Terminal: A Case Study
LIŽBETIN, Ján and Ondrej STOPKABasic information
Original name
Application of Specific Mathematical Methods in the Context of Revitalization of Defunct Intermodal Transport Terminal: A Case Study
Name in Czech
Aplikace specifických matematických metod v kontextu revitalizace nefunkčního terminálu intermodální přepravy: případová studie
Authors
LIŽBETIN, Ján (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Ondrej STOPKA (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
Sustainability, Basel, Switzerland, MDPI Headquarters, Basel, St. Alban-Anlage 66, 4052 Basel, Switzerland, 2020, 2071-1050
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50703 Transport planning and social aspects of transport
Country of publisher
Switzerland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/75081431:_____/20:00001743
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
UT WoS
000523751400142
Keywords (in Czech)
intermodální přeprava; překládka; terminál intermodální přepravy; revitalizace; matematické metody; multikriteriální rozhodování; multikriteriální analýza
Keywords in English
intermodal transport; transshipment; intermodal transport terminal; revitalization; mathematical methods; multi-criteria decision making; multi-criteria analysis
Links
LTC19009, research and development project.
Změněno: 18/5/2020 10:55, Ing. Anna Palokha
V originále
The article deals with a specific research study discussing the possibility to revitalize a specific non-functional intermodal transport terminal. The structure of the manuscript consists of five sections. The first part is focused on the analysis of the subject being investigated in important scientific publications. The second part of the article presents a brief analysis of the current situation concerning intermodal transport in the Czech Republic and emphasizes the need to build an intermodal transport terminal in the South Bohemia region. The third section describes the contemporary state of the Nemanice transshipment station, provides a calculation of the terminal transport potential, which is thereafter used in the next paper section in order to design individual terminal elements. The objective of this study is to propose an approach methodology regarding the terminal connection to railway and road infrastructure, necessary quantification of the transport potential, which subsequently defines the operational need for handling equipment, and other parameters of the terminal fundamental elements. This methodological guideline is based on variant recommendations to equip the terminal with various handling devices, which are then evaluated, applying the exact decision making methods. Such an evaluation is included in the fourth part of the article. Here, the authors try to find out which terminal equipment is the most appropriate in terms of overall terminal e ciency. The last part of the manuscript is devoted to the final discussion of the key findings and conclusion containing an insight into potential future projects or studies to be addressed.
In Czech
Článek pojednává o výzkumné studii řešící možnosti revitalizace konkrétního nefunkčního terminálu intermodální přepravy. Struktura příspěvku se skládá z pěti sekcí. První část je zaměřena na analýzu zkoumané problematiky v důležitých vědeckých publikacích. Druhá část článku představuje stručnou analýzu aktuální situace v oblasti intermodální přepravy v České republice a zdůrazňuje potřebu vybudování terminálu intermodální přepravy v Jihočeském kraji. Třetí část popisuje nynější stav překládací stanice Nemanice, prezentuje výpočet přepravního potenciálu terminálu, který je poté použit v následující sekci pro návrh jednotlivých terminálových prvků. Cílem této studie je navrhnout metodiku týkající se napojení terminálu na železniční a silniční infrastrukturu, nezbytné kvantifikace dopravního potenciálu, který následně definuje provozní potřebu manipulačního zařízení a dalších parametrů základních prvků terminálu. Tento metodický aparát je založen na variantních doporučeních v kontextu vybavení terminálu různými manipulačními zařízeními, která jsou následně vyhodnocena za použití konkrétních metod rozhodování. Toto hodnocení je obsaženo ve čtvrté části článku. Zde se autoři snaží zjistit, které koncové zařízení je nejvhodnější z hlediska celkové terminálové účinnosti. Poslední část příspěvku je věnována závěrečné diskusi o klíčových výsledcích a závěrech obsahujících náhled na možné budoucí projekty nebo studie, které mají být řešeny.