V originále
The research content of the paper is focused on landscape-vegetation and technical- economic optimization of vegetation elements of buildings. The length of the motorway in the Czech Republic has increased approximately three times since 1995. Road transport infrastructure is constantly growing. Ensuring the passage of important transport structures for fauna is an objective requirement. The function of migration corridors is ensured by wildlife crossing bridge. These constructions are currently based on concrete and steel, which is not only environmentally friendly but also presents several other problems. The paper presents the idea of a new smart solution for wildlife crossing bridge. Smart Green Bridge is based on principles and technologies following the sustainable development such as the use of load- bearing timber structures, extensive greenery of about 100 mm thickness, vertical greenery, self-guiding vertical and horizontal irrigation systems, photovoltaic panels, battery energy storage and next.
In Czech
Výzkumný obsah příspěvku je zaměřen na krajinnou vegetaci a technicko-ekonomickou optimalizaci vegetačních prvků budov. Délka dálnice v České republice se od roku 1995 přibližně třikrát zvýšila. Infrastruktura silniční dopravy neustále roste. Objektivním požadavkem je zajištění průchodu skrze důležitou dopravní infrastrukturu pro faunu. Funkci migračních koridorů zajišťuje přechod pro přechod divoké zvěře – ekodukty. Tyto konstrukce jsou v současné době založeny na betonu a oceli, což je nejen nešetrné k životnímu prostředí, ale také představují několik dalších problémů. Příspěvek představuje myšlenku nového inteligentního řešení ekoduktu pro divokou zvěř. Smart Green Bridge je založen na principech a technologiích, které sledují udržitelný rozvoj, jako je použití nosných dřevěných konstrukcí, extenzivní zeleň o tloušťce asi 100 mm, vertikální zeleň, automatické vertikální a horizontální zavlažovací systém, fotovoltaické panely, skladování energie baterie a další.