J 2019

Application of the Operational Research Method to Determine the Optimum Transport Collection Cycle of Municipal Waste in a Predesignated Urban Area

STOPKA, Ondrej, Mária STOPKOVÁ and Rudolf KAMPF

Basic information

Original name

Application of the Operational Research Method to Determine the Optimum Transport Collection Cycle of Municipal Waste in a Predesignated Urban Area

Name in Czech

Aplikace metody operačního výzkumu k určení optimálního cyklu sběru komunálního odpadu v předem určené městské oblasti

Authors

STOPKA, Ondrej (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Mária STOPKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution) and Rudolf KAMPF (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Sustainability, Basel, Switzerland, MDPI, Basel, Switzerland, 2019, 2071-1050

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50703 Transport planning and social aspects of transport

Country of publisher

Switzerland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/75081431:_____/19:00001691

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

DOI

http://dx.doi.org/10.3390/su11082275

UT WoS

000467752200088

Keywords (in Czech)

nakládání s odpady; odpadkové koše; městská silniční síť; cyklus sběru dopravy; Metoda hledání nejbližšího souseda; Bellman-Fordův algoritmus; Dvoufázový heuristický přístup

Keywords in English

waste management; waste bins; urban road network; transport collection cycle; Nearest Neighbour Search; Bellman-Ford Algorithm; Two-Phase Heuristic approach

Tags

N_TCL, RIV19, SCOPUS, WOS
Změněno: 22/4/2020 14:24, Ing. Anna Palokha

Abstract

ORIG CZ

V originále

This paper deals with waste management. The aim is to find out whether the number of municipal mixed waste bins can be reduced due to the impact of waste separation and to determine the optimum municipal waste collection cycle within a predesignated area with an existing urban road network. The number of mixed waste bins depends on two factorshousehold waste volume and household waste composition. Both of these factors have a significant impact on the number of mixed waste bins required, with household waste composition being of particular importance when it comes to calculating the potential reduction in the number of mixed waste bins required due to waste separation. The calculations for the weight and volume of mixed household waste per person and the composition (types) thereof are presented accordingly. The results reveal which types of waste are the most useful in minimising the number of mixed waste bins by up to 30-50%. To determine the optimum waste collection cycle within the predesignated area with a real urban road network, the Nearest Neighbour Search method was applied. In the discussion, the focus is on whether other methods, including the Two-Phase Heuristic approach and the Bellman-Ford Algorithm, could be applied to solve the problem, whereby parameters such as application time and the capacity of the waste collection vehicle are compared.

In Czech

Tato práce se zabývá nakládáním s odpady. Cílem je zjistit, zda je možné snížit počet nádob na komunální směsný odpad vlivem třídění odpadu, a určit optimální cyklus sběru komunálního odpadu v předem určené oblasti se stávající městskou silniční sítí. Počet nádob na smíšený odpad závisí na dvou faktorech objemu odpadů a složení domovního odpadu. Oba tyto faktory mají významný dopad na počet požadovaných nádob na smíšený odpad, přičemž složení odpadu z domácností má zvláštní význam, pokud jde o výpočet potenciálního snížení počtu nádob na smíšený odpad požadovaných v důsledku třídění odpadu. Výpočty týkající se hmotnosti a objemu smíšeného domácího odpadu na osobu a jejich složení (typů) jsou uvedeny odpovídajícím způsobem. Výsledky ukazují, které druhy odpadu jsou nejužitečnější při minimalizaci počtu nádob na smíšený odpad až o 30-50%. Pro stanovení optimálního cyklu sběru odpadu v předurčené oblasti se skutečnou městskou silniční sítí byla použita metoda hledání nejbližšího souseda. V diskusi se zaměřuje na to, zda by mohly být pro vyřešení problému použity jiné metody, včetně dvoufázového heuristického přístupu a Bellman-Fordova algoritmu, přičemž se porovnávají parametry, jako je doba aplikace a kapacita vozidla pro sběr odpadu.
Displayed: 18/11/2024 07:43