HINKE, Jana, Marek VOKOUN, Marie ČERNÁ, Lilia DVOŘÁKOVÁ a Zdeněk CAHA. Typology of Knowledge-Intensive Services for the Purposes of Adaptation to the Conditions of Society 4.0: Case Study of the Czech Republic. In Khalid S. Soliman. Proceedings of the 33rd International Business Information Management Association Conference, IBIMA 2019: Education Excellence and Innovation Management through Vision 2020. King of Prussia, Pennsylvania, USA: International Business Information Management Association, IBIMA, 2019, s. 1887-1898. ISBN 978-0-9998551-2-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Typology of Knowledge-Intensive Services for the Purposes of Adaptation to the Conditions of Society 4.0: Case Study of the Czech Republic
Název česky Typologie služeb založených na znalostech za účelem přizpůsobení se společenským podmínkám 4.0: Případová studie České republiky
Autoři HINKE, Jana, Marek VOKOUN, Marie ČERNÁ, Lilia DVOŘÁKOVÁ a Zdeněk CAHA.
Vydání King of Prussia, Pennsylvania, USA, Proceedings of the 33rd International Business Information Management Association Conference, IBIMA 2019: Education Excellence and Innovation Management through Vision 2020, od s. 1887-1898, 12 s. 2019.
Nakladatel International Business Information Management Association, IBIMA
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN 978-0-9998551-2-6
Klíčová slova česky Znalosti; Služby; Společnost 4.0; Typologie
Klíčová slova anglicky Knowledge; Services; Society 4.0; Typology
Štítky RZI
Návaznosti TL02000136, projekt VaV.
Změnil Změnila: Ing. Anna Palokha, učo 18083. Změněno: 11. 12. 2019 10:42.
Anotace
Issue of the contribution responds to the fact that the new industrial paradigm Industry 4.0 requires the discussion about social and organizational effects of this paradigm and focuses on knowledge-intensive services. Objective of the contribution is to analyze and compare data processed by Eurostat, OECD and other scientific works from the Web of Science database and set (using their comparison) parameters for typology of enterprises of knowledge-intensive services. Authors of the contribution set 4 parameters: high rate of university-educated workforce, incorporation to sectors with high share of expenditures for research activities, existence of positive approach to innovation and availability of the core process, whose control is strategic, contents key technologies, uses systems enabling to manage production, logistics, marketing and it is possible to expect high level of its security, respectively high knowledge intensity. Further objective was to identify, using data provided by the Czech Statistical Office, the amount of enterprises belonging to identified knowledge-intensive services and its development in 2014 - 2017 with the intention to continue the research using the form of questionnaire survey. This analysis brought the finding that enterprises meeting set requirements occur mainly in two sectors of national economy: Information and communication activities with a share of 12,7 % of the whole amount of research centers in the Czech Republic and in the sector: Professional, scientific and technical activities with a share of 15,3 %. Both sectors show the highest rate of small businesses, but in monitored period increased the amount of both small and medium-sized and large enterprises. This may lead to increase of available amount of enterprises which can be included to the knowledge-intensive services to 800. This contribution represents partial result of the ongoing research project.
Anotace česky
Vydání příspěvku je založeno na skutečnosti, že nový průmyslový model Průmysl 4.0 vyžaduje diskusi o sociálních a organizačních účincích tohoto paradigmatu a zaměřuje se na služby náročné na znalosti. Cílem příspěvku je analyzovat a porovnat data zpracovaná Eurostatem, OECD a dalšími vědeckými pracemi z databáze Web of Science a nastavit (pomocí jejich srovnání) parametry pro typologii podniků služeb založených na znalostech. Autoři příspěvku určili 4 parametry: vysoká míra vysokoškolsky vzdělané pracovní síly, začlenění do sektorů s vysokým podílem výdajů na výzkumné činnosti, existence pozitivního přístupu k inovacím a dostupnost základního procesu, jehož kontrola je strategická, obsahuje klíčové technologie, využívá systémy umožňující řízení výroby, logistiky, marketingu a lze očekávat vysokou úroveň jeho bezpečnosti, respektive vysokou znalostní náročnost. Dalším cílem bylo zjistit pomocí údajů poskytnutých Českým statistickým úřadem počet podniků patřících k identifikovaným znalostně náročným službám a jejich rozvoj v letech 2014 - 2017 s cílem pokračovat ve výzkumu pomocí dotazníkového šetření. Tato analýza přinesla zjištění, že podniky splňující stanovené požadavky se vyskytují hlavně ve dvou sektorech národního hospodářství: Informační a komunikační činnosti s podílem 12,7% z celkového počtu výzkumných středisek v České republice a v sektoru: Odborné, vědecké a technické činnosti s podílem 15,3%. Oba sektory vykazují nejvyšší míru malých podniků, ale ve sledovaném období vzrostl počet malých i středních a velkých podniků. To může vést ke zvýšení dostupného počtu podniků, které mohou být zahrnuty do služeb náročných na znalosti, na 800. Tento příspěvek představuje částečný výsledek probíhajícího výzkumného projektu.
VytisknoutZobrazeno: 2. 6. 2024 12:50