2019
Gender Differences in Perception of Indoor Environmental Quality (IEQ)
KRAUS, Michal a Petra MACHOVÁZákladní údaje
Originální název
Gender Differences in Perception of Indoor Environmental Quality (IEQ)
Název česky
Genderové rozdíly ve vnímání kvality vnitřního prostředí (IEQ)
Autoři
KRAUS, Michal (203 Česká republika, garant, domácí) a Petra MACHOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Spojené království, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Volume 603, Issue 5 (4th World Multidisciplinary Civil Engineering-Architecture-Urban Planning Symposium, WMCAUS 2019), od s. nestránkováno, 6 s. 2019
Nakladatel
Institute of Physics Publishing
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
20101 Civil engineering
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/75081431:_____/19:00001596
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISSN
Klíčová slova česky
Kvalita vnitřního prostředí; vnitřní prostředí; uživatelské vnímání; gendrové rozdíly
Klíčová slova anglicky
Indoor environment quality; indoor environment; occupants' perceptions; gender differences
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 10. 2019 13:59, Ing. Anna Palokha
V originále
There are many factors creating the internal environment of the building. These factors could be biological, physical, or chemical, and they determine the indoor environmental quality. This contribution investigates the gender differences in occupants' perception on various aspects of indoor environmental quality (IEQ). There are many studies, how the conditions of the indoor environment affect the users' performance, health, or comfort. Generally, women are more likely to have symptoms of SBS, such as fatigue, headache, irritated or dry eyes, nose and throat, and skin symptoms. Assessments of user´s perception were carried out at the Institute of Technology and Business situated in the city of České Budějovice, South Bohemia, Czechia. The panellists (students) indicated their immediate evaluation on eight continuous scales regarding air acceptability, odor intensity, thermal comfort, humidity comfort, visual comfort, color comfort, noise load and total satisfaction. Then the percentage of dissatisfied people (PN) was estimated. The gender differences in perception of indoor environmental quality were analysed. This knowledge is necessary and useful to develop appropriate strategies to create and maintain a sustainable internal environment for education and training. Understanding the perception of the quality of the inner environment by students is essential to increase the performance and productivity of not only students but also the academic staff. The long-term low indoor environment quality can lead to poor productivity, performance and ability to learn. It is also necessary to take into account the health of students and also academic staff in the context of the hygiene of the internal environment.
Česky
Vnitřní prostředí budovy tvoří mnoho faktorů. Tyto faktory mohou být biologické, fyzikální nebo chemické a určují kvalitu vnitřního prostředí. Tento příspěvek zkoumá genderové rozdíly ve vnímání různých parametrů kvality vnitřního prostředí (IEQ). Existuje mnoho studií, jak aspekty vnitřního prostředí ovlivňují výkonnost, zdraví nebo pohodlí uživatelů. Obecně je u žen pravděpodobnější výskyt symptomů SBS, jako je únava, bolest hlavy, podrážděné nebo suché oči, nos a hrdlo a kožní příznaky. Hodnocení vnímání uživatelů bylo provedeno na VŠTE v Českých Budějovicích, Jihočeský kraj, Česko. Panelisté (studenti) uvedli své hodnocení okamžitého vnímání na osmi kontinuálních stupních, pokud jde o přijatelnost vzduchu, intenzitu zápachu, tepelný komfort, vlhkostní komfort, vizuální komfort, barevný komfort, hlukovou zátěž a celkovou spokojenost. Následně bylo vyjádřeno procento nespokojených (PN). Genderové rozdíly ve vnímání kvality vnitřního prostředí byly analyzovány. Tyto znalosti jsou nezbytné a užitečné pro vývoj vhodných strategií k vytvoření a udržení udržitelného vnitřního prostředí pro vzdělávání a odbornou přípravu. Porozumění vnímání kvality vnitřního prostředí studenty je nezbytné ke zvýšení výkonu a produktivity nejen studentů, ale i akademických pracovníků. Dlouhodobě nízká kvalita vnitřního prostředí může vést ke špatné produktivitě, nižšímu výkonu a ztrátě schopnosti učit se. V souvislosti s hygienou vnitřního prostředí je také třeba brát v úvahu zdraví studentů a akademických pracovníků.