MAJERNÍK, Ján a Martin PODAŘIL. Influence of runner geometry on the gas entrapment in volume of pressure die cast. Archives of Foundry Engineering. Warszawa: Polish Academy of Sciences, roč. 19, č. 3, s. 33-38. ISSN 1897-3310. doi:10.24425/afe.2019.129626. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Influence of runner geometry on the gas entrapment in volume of pressure die cast
Název česky Vliv geometrie vtokového kanálu na zachycení plynu v objemu tlakového odlitku
Autoři MAJERNÍK, Ján (703 Slovensko, garant, domácí) a Martin PODAŘIL (703 Slovensko, domácí).
Vydání Archives of Foundry Engineering, Warszawa, Polish Academy of Sciences, 2019, 1897-3310.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 20301 Mechanical engineering
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/75081431:_____/19:00001591
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doi http://dx.doi.org/10.24425/afe.2019.129626
Klíčová slova česky HPDC; zachycení vzduchu; vývoj produktů; rozměry vtokového kanála; proudění taveniny
Klíčová slova anglicky HPDC; Air entrapment; Product development; Runner dimensions; Melt flow
Štítky RIV19, SCOPUS, TLK
Změnil Změnila: Mgr. Milada Šanderová, učo 25742. Změněno: 22. 4. 2020 14:52.
Anotace
The high pressure die casting technology allows the production of complex casts with good mechanical properties, with high production repeatability within narrow tolerance limits. However, the casts are somewhat porous, which may reduce their mechanical properties. There are several recommendations for reducing the porosity of casts, which are aimed at setting the technological parameters of the casting cycle. One of the primary and important ways to reduce the porosity and air entrapment in the melt is a suitable gating system design. Submitted contribution is devoted to assessing the influence of the runner branching geometry on the air entrapment within the cast volume during the filling phase of the casting cycle. Four variants of the gating system for a particular cast are compared with different design of main runner branching. The initial design is based on a real gating system where the secondary runner is connected to the main runner at an angle of 90 °. The modified designs are provided with a continuous transition of the main runner into the secondary ones, with the change in the branching runner radius r1 = 15 mm, r2 = 25 mm and r3 = 35 mm. The air entrapment in the melt is assessed within the cast volume behind the cores, which have been evaluated as a critical points with respect to further mechanical treatment. When designing the structural modification of geometry it was assumed that by branch changing using the radius value r3 = 35 mm, the melt flows fluently, and thus the value of the entrapped air in the volume of the cast will be the lowest. This assumption was disproved. The lowest values of entrapped air in the melt were found in the casts with runner transition designed with radius r1 = 15 mm. The conclusion of the contribution explains the causes of this phenomenon and from a designing point of view it presents proposal for measures to reduce the entrapment of the air in casts
Anotace česky
Technologie lití kovů pod tlakem umožňuje výrobu tvarově složitých odlitků s dobrými mechanickými vlastnostmi, s vysokou opakovatelností výroby v úzkých tolerančních mezích. Odlitky jsou však do jisté míry pórovité, což může snižovat jejich mechanické vlastnosti. Existuje několik doporučení na snížení porezity odlitků, které jsou zaměřeny na nastavení technologických parametrů licího cyklu. Jako jedna z prvořadých a významných cest ke snižování porezity a ulpívání vzduchu v tavenině se ukazuje vhodný návrh vtokového systému. Předkládaný článek je věnován posouzení dopadů geometrie větvení vtokového kanálu na zachycování vzduchu v objemu odlitku během plnicí fáze licího cyklu. Jsou porovnávány čtyři varianty vtokové soustavy pro konkrétní odlitek s různým konstrukčním řešením větvení hlavního vtokového kanálu. Prvotní konstrukční řešení vychází z reálné vtokové soustavy, kdy je vedlejší vtokový kanál napojen na hlavní kanál pod úhlem 90 °. Modifikované konstrukční řešení jsou opatřeny plynulým přechodem hlavního vtokového kanálu ve vedlejší, se změnou poloměru větvení kanálů r1 = 15 mm, r2 = 25 mm a r3 = 35 mm. Zachycení vzduchu v tavenině je posuzováno v objemu odlitků za jádry, které byly s ohledem na další mechanické opracování vyhodnoceny jako kritická místa. Při návrhu konstrukčních modifikaci geometrie se předpokládalo, že při změně větvení využitím hodnoty poloměru r3 = 35 mm tavenina proudí plynule, a tedy i hodnota zachycení vzduchu v objemu odlitku bude nejnižší. Tento předpoklad byl vyvrácen. Nejnižší hodnoty zachyceného vzduchu v tavenině vykazovaly odlitky s přechodem kanálů navrženým s poloměrem r1 = 15 mm. Závěr článku vysvětluje příčiny tohoto jevu a z konstrukčního hlediska prezentuje návrhy opatření pro snižování zachycení vzduchu v odlitcích.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 17:18