D 2019

Investigation of Indoor Air Quality in the Nursery School

JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ, Ingrid and Michal KRAUS

Basic information

Original name

Investigation of Indoor Air Quality in the Nursery School

Name in Czech

Kvalita vnitřního ovzduší v mateřské škole

Authors

JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ, Ingrid (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Michal KRAUS (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

6.2. Sofia, Bulgaria, International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying Geology and Mining Ecology Management, SGEM, p. 487-494, 8 pp. 2019

Publisher

STEF92 TECHNOLOGY LTD

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

20101 Civil engineering

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/75081431:_____/19:00001575

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-619-7408-89-8

ISSN

DOI

http://dx.doi.org/10.5593/sgem2019/6.2/S27.062

Keywords (in Czech)

Kvalita vnitřního ovzduší; mateřská škola; oxid uhličitý; těkavé organické látky

Keywords in English

Indoor air quality; nursery school; carbon dioxide; volatile organic compounds

Tags

BDP, RIV19, SCOPUS

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/11/2019 08:56, Ing. Anna Palokha

Abstract

ORIG CZ

V originále

There are many studies focusing on indoor air quality in primary and secondary schools. Nevertheless, studies in nursery schools are still few. Concentrations of indoor air pollutants are typically 2-5 times higher, and occasionally 100 times higher than outdoors. Children spend more time in nursery and preschools than in any other indoor microenvironment besides home. It is generally assumed that preschool students are more susceptible to the adverse effects of poor indoor air quality (IAQ) than elementary or middle school students due to their activities. The parameters of indoor air quality in nursery school during the period as introducing case study is measured. The assessment is based on the measurement of indoor air temperature, relative humidity (RH), and Carbon Dioxide (CO2) and total volatile organic compounds (TVOC) concentration. Likewise, individual VOC concentrations are also monitored. The air temperature and relative humidity are set with data logger Testo 480. An ultra-fast electronic nose based on gas chromatography is used for the analysis of individual VOCs and a photoionization detector with a UV lamp was used for the determination of total volatile organic compounds (TVOC) concentration.

In Czech

Existuje mnoho studií zaměřených na kvalitu vnitřního ovzduší na základních a středních školách. Studií kvality vnitřního prostředí v mateřských školách je však stále velmi málo. Koncentrace znečišťujících látek v ovzduší jsou obvykle 2-5krát vyšší a občas 100krát vyšší než venku. Děti tráví více času v mateřských a předškolních zařízeních než v jakémkoli jiném vnitřním mikroprostředí mimo domov. Obecně se předpokládá, že předškolní studenti jsou kvůli své činnosti náchylnější k nepříznivým účinkům špatné kvality vnitřního vzduchu (IAQ) než žáci základních a středních škol. Parametry kvality vnitřního ovzduší v mateřské škole jsou sledovány. Posouzení je založeno na měření teploty vnitřního vzduchu, relativní vlhkosti vzduchu (RH) a oxidu uhličitého (CO2) a celkové koncentrace těkavých organických sloučenin (TVOC). Rovněž jsou monitorovány jednotlivé koncentrace VOC. Teplota vzduchu a relativní vlhkost se jsou sledovány pomocí dataloggeru Testo 480. Pro analýzu jednotlivých VOC je použit ultra rychlý elektronický nos založený na plynové chromatografii a pro stanovení celkových těkavých organických sloučenin (TVOC koncentrace) byl použit fotoionizační detektor s UV lampou.
Displayed: 22/11/2024 06:30