D 2019

Assessment of the Indoor Environment for Education

KRAUS, Michal and Petra NOVÁKOVÁ

Basic information

Original name

Assessment of the Indoor Environment for Education

Name in Czech

Hodnocení kvality vnitřního prostředí pro vzdělávání

Authors

KRAUS, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petra NOVÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Spojené království, IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, Volume 290, Issue 1 (Central Europe towards Sustainable Building 2019, CESB2019), p. nestránkováno, 8 pp. 2019

Publisher

Institute of Physics Publishing

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

20101 Civil engineering

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Open Acess

RIV identification code

RIV/75081431:_____/19:00001549

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISSN

DOI

http://dx.doi.org/10.1088/1755-1315/290/1/012144

Keywords (in Czech)

Udržitelný rozvoj; kvalita vnitřního prostředí; vnitřní prostředí; Syndrom nezdravých budov; univerzitní učebny

Keywords in English

Sustainable development; indoor environment quality; indoor environment; Sick Building Syndrome; university classrooms

Tags

BDP, RIV19, SCOPUS

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 22/7/2019 19:02, Ing. Michal Kraus, Ph.D.

Abstract

ORIG CZ

V originále

Indoor environment quality (IEQ) and its effect on well-being, productivity and performance are phenomena. Achieving suitable and comfortable indoor environment is a key factor in the creation and operation of the buildings in terms of basic principles of the sustainable development. The poor indoor environment is associated with the Sick Building Syndrome (SBS). The occurrence of pollutants in the indoor environment brings health problems to occupants as well as affects their productivity and performance. The main aim of the contribution is the study of indoor environment for educational purposes. The ordinary university classrooms located on the outskirts of the city České Budějovice (Czechia) are analysed. The classrooms are places, where the students reading, calculating, writing, and solving the assigned tasks. Achieving and satisfying the comfort in the indoor environment for education purposes is necessary for these student's activities. For example, insufficient air exchange and the CO2 concentration above of 1000 ppm, cause fatigue and decreased concentration. The assessment of physical-chemical parameters includes analysis of indoor air temperature [°C], relative humidity [%], Carbon Dioxide (CO2) concentration [ppm], and illumination intensity [lx] in the university classrooms. The high-quality sensor for measuring air flow, temperature, humidity, pressure, heat radiation, CO2 concentration and illumination intensity Testo 480 with globe probe, IAQ probe, light probe and comfort level probe is used for measurement. The work is supported by the grant Specific University Research SVV 201802 Address identification and analysis of the determinants of the Indoor Environment Quality (IEQ).

In Czech

Kvalita vnitřního prostředí (IEQ) a její vliv na komfort, produktivitu a výkonost uživatelů je fenoménem dnešní doby. Zajištění vhodného a pohodlného vnitřního prostředí je klíčovým faktorem při návrhu a provozu budov z hlediska základních principů udržitelného rozvoje. Nevyhovující vnitřní prostředí je spojováno se Syndromem nezdravých budov (SBS). Výskyt polutantů ve vnitřním prostředí přináší zdravotní problémy uživatelům a ovlivňuje jejich produktivitu a výkonnost. Hlavním cílem příspěvku je analýza vnitřního prostředí určeného pro vzdělávací účely. Běžné vysokoškolské učebny na okraji města České Budějovice (Česká republika) jsou analyzovány z hlediska kvality vnitřního prostředí. Učebny jsou místem, kde studenti čtou, počítají, píší a řeší zadané úkoly. Pro tyto aktivity studenta je nezbytné zajištění uspokojivého komfortu vnitřního prostředí. Například nedostatečná výměna vzduchu a koncentrace CO2 nad 1000 ppm způsobují únavu a sníženou koncentraci. Posouzení fyzikálně-chemických parametrů zahrnuje analýzu teploty vnitřního vzduchu [° C], relativní vlhkosti [%], koncentrace oxidu uhličitého (CO2) [ppm] a intenzity osvětlení [lx] v univerzitních třídách. Pro měření je použit vysoce kvalitní senzor pro měření průtoku vzduchu, teploty, vlhkosti, tlaku, tepelného záření, koncentrace CO2 a intenzity osvětlení Testo 480 s příslušnými sondami. Práce je podpořena projektem SVV201802 Adresná identifikace a analýza determinačních faktorů kvality vnitřního prostředí.
Displayed: 5/11/2024 06:50