V originále
Monografie přináší v tuzemsku dosud nepublikovaný, netradiční pohled na vymezení a analýzu podnikového prostředí z hlediska jak jeho současných, tak zejména očekávaných změn s přímou vazbou na strategické řízení a rozhodování podnikatelských subjektů. Čtenář se zde seznámí s dílčími složkami podnikového prostředí (vnitřní prostředí, mezoprostředí, makroprostředí), přičemž samostatná pozornost je věnována problematice vymezení a analýzy hodnotového řetězce, jehož využití při generování přidané hodnoty v podnikatelských subjektech bude výrazně narůstat. Uvedena je podrobná rešerše zahrnující všechny základní problémové okruhy uvedené problematiky počínaje paradigmatem strategického managementu, klasickými a pokrokovými metodami strategického řízení, podnikovým prostředím a jeho dílčími složkami až po vymezení podnikové konkurenceschopnosti. Cílem monografie je prezentovat výsledky z rozsáhlého výzkumného šetření zaměřeného na analýzu dílčích složek podnikového prostředí a hodnotového řetězce z hlediska jejich vlivu na ziskovost podnikatelských subjektů a zároveň i představit vhodnou formu prezentace výstupů umožňující jejich využití v podnikové sféře. Prezentován je zde dosud v ČR nepublikovaný metodologický aparát pro testování dílčích složek podnikového prostředí a hodnotového řetězce v jejich integrální podobě s využitím matematicko-statistických metod (dimenzionální redukce, logitového modelu a jeho transformace) a neuronových sítí. Vymezen byl i nový pojmový aparát odpovídající použitým metodám, např. tzv. zlatý triangl sektorového hodnotového řetězce, který vytváří reálnou základnu pro generování jedinečných hodnotových řetězců zajišťujících podnikatelským subjektům vysokou konkurenceschopnost a ziskovost. V závěru monografie jsou předloženy náměty na další zaměření výzkumu v dané problematice, jsou vymezeny možné oblasti využití získaných výstupů v další vědecké činnosti, v oblasti vzdělávání i přímo v podnikové praxi. Kniha jistě nalezne své čtenáře jak ve vědecké komunitě, tak i mezi manažery podnikatelských subjektů.
Anglicky
The monograph brings an unpublished, unconventional view of the definition and analysis of the corporate environment in terms of its current and especially expected changes with regard to strategic management and decision-making of business entities. The reader is familiarized with the sub-components of the corporate environment (internal environment, inter-environment, macro-environment), with special attention being paid to the definition and analysis of the evaluation chain, its use in generating added values in business entities. The introduction includes a detailed research that contains all the basic information about the issue of dealing with strategic management, classical and progressive methods of strategic management, corporate resources and its sub-components to the definition of corporate competitiveness. The aim of this work is to present the results of research and development focused on the analysis of impacts on business entities. The presentation is now an unpublished methodological apparatus in the Czech Republic for testing the partial solution of the business environment and value chain in their integration form and mathematical statistical methods (neural networks). There was also a new conceptual apparatus with usable methods, such as the so-called golden triangular sector value chain, which is a real basis for generating unique value chains that provide businesses with high competitiveness and profitability. At the end of the monograph, suggestions for further focus of research in the field of the issue are presented, which are defined by areas that relate to further research. The book has certainly found its readers both to the scientific community and to business managers.