V originále
This contribution focuses on the issue of internal enterprise resources in the service sector. The level of opinion in top managers is being observed, respectively what significance is being attached by top managers of enterprises operating in service sector to internal enterprise resources from the perspective of their current and future situation. Statistically significant differences between the meaning of internal resources nowadays and in the future are being analysed and indicated via the pair Wilcoxon test on a testing set consisting of 255 enterprises within the service sector from the whole of the Czech Republic. Within the evaluation of the current situation top managers assign a high importance mainly to employee standards, financial resources, the name of the enterprise, management quality, service and marketing portfolio. Evaluating prediction of enterprise internal resources and their importance's future development has pointed to a relatively high growth of significance in enterprise strategy, enterprise education, marketing, and information and communication systems. Statistically significant differences from Wilcoxon test have been proven in employee education, enterprise strategy, information and communication systems and marketing standards. Indicated internal resources will gain greater dominance in the future, and they may significantly influence the existence of enterprises operating in service sector.
In Czech
Příspěvek je zaměřen na problematiku vnitřních podnikových zdrojů v sektoru služeb. Sledována je názorová hladina vrcholových manažerů, resp. jaký význam přikládají vrcholoví manažeři podniků působících v sektoru služeb vnitřním podnikovým zdrojů z hlediska jejich současného a budoucího stavu. Na testovacím souboru 255 podniků sektoru služeb z celé České republiky jsou s využitím párového Wilcoxonova testu analyzovány a indikovány statisticky významné diference mezi významem vnitřních zdrojů v současnosti a budoucnosti. V rámci hodnocení současného stavu přikládají vrcholoví manažeři vysoký význam zejména úrovni zaměstnanců, finančním zdrojům, jménu podniku, dále kvalitě managementu, portfoliu služeb a marketingu. Hodnocení predikce budoucího vývoje vnitřních zdrojů podniku a jejich významnosti poukázalo na poměrně vysoký nárůst významnosti u strategie podniku, podnikového vzdělávání, marketingu a informačních a komunikačních systémů. Statisticky významné rozdíly z provedeného Wilcoxonova testu byly prokázány u vzdělávání pracovníků, strategie podniku, informačních a komunikačních systémů a úrovně marketingu. Indikované vnitřní zdroje budou v budoucnu nabývat na větší dominanci a zásadním způsobem mohou ovlivnit existenci podniků operujících v sektoru služeb.