STRAKOVÁ, Jarmila. Importance of Selected Corporate Functions in Creation of a Corporate Strategy by Business Entities in the Czech Republic from the Viewpoint of Their Sector Differentiation. 1st ed. Norristown, USA: International Business Information Management Association (IBIMA). p. 2790-2800. ISBN 978-0-9998551-1-9. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Importance of Selected Corporate Functions in Creation of a Corporate Strategy by Business Entities in the Czech Republic from the Viewpoint of Their Sector Differentiation
Name in Czech Význam vybraných podnikových funkcí při tvorbě firemní strategie podnikatelskými subjekty v České republice z hlediska jejich sektorové diferenciace
Authors STRAKOVÁ, Jarmila.
Edition 1. vyd. Norristown, USA, p. 2790-2800, 11 pp. 2018.
Publisher International Business Information Management Association (IBIMA)
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-0-9998551-1-9
Keywords (in Czech) podnikové funkce; podniková strategie; strategické plánování; tvorba a implementace strategie
Keywords in English corporate functions; corporate strategy; strategic planning; strategy creation and implementation
Tags STM
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Changed: 10/6/2019 11:38.
Abstract
The paper focuses on importance of selected corporate functions in creation of a corporate strategy by business entities in the Czech Republic from the viewpoint of their sector differentiation. The selected corporate functions included the manufacturing process and provision of services, economy, marketing and sales, technologies, human resources, innovations, management and leadership. A group of 456 enterprises from the entire Czech Republic (201 entities from the manufacturing and industrial sector and 255 from the services sector) were investigated with statistical tests (one-tailed one-sample test of proportions and interval estimation) to determine which function, or a group of functions in mutual integration, has the biggest influence on creation and implementation of a corporate strategy or which seems to have the biggest influence based on the performed statistical tests. The obtained results have confirmed importance of the economic function in both the tested sectors. In the manufacturing and industrial sector statistical significance has been also identified for the manufacturing and technological function, while in the services sector the important functions included marketing and sales and the process of provision of services. The obtained outputs are in agreement with the general character of the tested sectors. On the contrary, the relatively low importance of human resources, innovation, management and leadership can be seen as negative since those functions should be considered fairly important from the viewpoint of corporate strategy and sustainability.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je zaměřen na vybrané podnikové funkce z hlediska jejich významnosti při projekci podnikové strategie u podnikatelských subjektů ČR z hlediska jejich sektorové diferenciace. Mezi vybrané podnikové funkce byly zařazeny proces výroby a poskytování služeb, ekonomika, marketing a obchod, technologie, personalistika, inovace, řízení a vedení lidí. Na souboru 456 podnikatelských subjektů z celé ČR (z toho 201 subjektů z oblasti výroby a průmyslu a 255 z oblasti služeb) je prostřednictvím statistických testů (jednostranný jednovýběrový test o podílu a intervalový odhad) hodnoceno, jaká funkce či skupina funkcí ve vzájemné integraci mají na zavedení strategie podnikatelských subjektů největší vliv, resp. se jeví na základě provedených testů statisticky nejvýznamnější. Získané výsledky potvrdily významnost funkce ekonomické při formulaci celopodnikové strategie, a to u obou testovaných sektorů. U sektoru výroby a průmyslu byla zjištěna statistická významnost u výrobní a technologické funkce, zatímco u sektoru služeb se mezi významné funkce řadí marketing a obchod a proces poskytování služeb. Získané výstupy korespondují s obecným charakterem testovaných sektorů. Naopak za negativní zjištění lze považovat relativně nižší až nízký význam funkce personální, inovační a funkce řízení a vedení, resp. funkce, které lze považovat za velmi významné z pohledu podnikové strategie i pro jejich samotnou udržitelnost.
PrintDisplayed: 29/3/2024 02:49