VOKOUN, Marek. Innovation activities of firms: the case of 8 cis waves in the Czech industry between 2001 and 2014. In J. Váchal, M. Vochozka and J. Horák. Book Series: SHS Web Conferences, vol. 39.: Innovative Economic Symposium 2017 (IES2017): Strategic Partnership in International Trade Location. 1st ed. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. p. nestránkováno, 10 pp. ISBN 978-2-7598-9028-6. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Innovation activities of firms: the case of 8 cis waves in the Czech industry between 2001 and 2014
Name in Czech Inovační aktivity firem: případ 8 cis vln v českém průmyslu v letech 2001 až 2014
Authors VOKOUN, Marek (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. České Budějovice, Book Series: SHS Web Conferences, vol. 39.: Innovative Economic Symposium 2017 (IES2017): Strategic Partnership in International Trade Location, p. nestránkováno, 10 pp. 2017.
Publisher Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/75081431:_____/17:00001488
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-2-7598-9028-6
UT WoS 000452181300030
Keywords (in Czech) inovační aktivity; firmy; model CDM; český trh; CIS
Keywords in English innovation activities; firms; CDM model; Czech market; CIS
Tags RIV19, RZI, WOS
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 16/5/2019 10:18.
Abstract
Eight Czech CIS waves between 2001-2014 were analyzed. An adjusted (incomplete) CDM model was used to estimate effects of characteristics of firms (firm size, government funding, market orientation, or foreign ownership) on the innovation process (decision to innovate, R&D intensity, sales from innovated goods). Public support had a very limited or even negative effect on innovation inputs and outputs. This analysis suggests that there is no relationship between R&D expenditures and sales of innovated goods. The coefficients are quite similar for new-to-the-market innovators and new-to-the-enterprise innovators. The orientation of the world market is a highly important factor of new-to-the-market innovators. The ability to capture sales of innovated goods is higher for smaller firms, but only for the new-to-the-firm innovators. The analysis also showed differences between innovators in service sector and manufacturing sector. Cooperation is a positive factor of innovation intensity in the manufacturing sector; however on average, there is zero effect of cooperation in the service sector. World market orientation is a key factor of service companies.
Abstract (in Czech)
Analyzováno bylo osm českých vln SNS v letech 2001–2014. Upravený (neúplný) model CDM byl použit k odhadu vlivu charakteristik firem (velikost firmy, vládní financování, tržní orientace nebo zahraniční vlastnictví) na inovační proces (rozhodnutí o inovaci, intenzita výzkumu a vývoje, tržby z inovovaného zboží). Veřejná podpora měla velmi omezený nebo dokonce negativní vliv na inovační vstupy a výstupy. Tato analýza naznačuje, že neexistuje žádný vztah mezi výdaji na VaV a prodejem inovovaného zboží. Koeficienty jsou pro nové inovátory na trhu a inovátory v nových podnicích poměrně podobné. Orientace světového trhu je velmi důležitým faktorem inovátorů na trhu. Schopnost zachytit prodej inovovaného zboží je vyšší u menších firem, ale pouze u novodobých inovátorů. Analýza také ukázala rozdíly mezi inovátory v sektoru služeb a výrobním sektoru. Spolupráce je pozitivním faktorem intenzity inovací ve výrobním sektoru; v průměru je však spolupráce v sektoru služeb nulová. Orientace na světovém trhu je klíčovým faktorem servisních firem.
PrintDisplayed: 29/3/2024 12:07