Detailed Information on Publication Record
2018
Mathematical modelling of shafts in drives
HRUBÝ, Petr, Tomáš NÁHLÍK and Dana SMETANOVÁBasic information
Original name
Mathematical modelling of shafts in drives
Name in Czech
Matematické modelování hřídelí v pohonech
Authors
HRUBÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Tomáš NÁHLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana SMETANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Communications, Žilina, Žilinská univerzita v Žilině, EDIS, 2018, 1335-4205
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
20301 Mechanical engineering
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/18:00001404
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
Hookův kloub; hřídel; vibrace; matematický a fyzikální model; přenosová matice; metoda konečných prvků
Keywords in English
Hook’s joint; shaft; vibration; mathematical and physical model; transfer matrix; Finite element method
Změněno: 26/2/2019 09:04, Mgr. Eva Hynešová
V originále
"Propeller shafts of the vehicle's drive transmit a torque to relatively large distances. The shafts are basically long and slender and must be dimensioned not only in terms of torsional stress, but it is also necessary to monitor their resistance to lateral vibration. In the paper, a simple model (of the solved problem) is constructed by the method of physical discretization, which is evident from the nature of the centrifugal force fields' influence on the spectral properties of the shaft. An analytical solving of speed resonances prop shafts test model (whose aim is to obtain values for verification subsequently processed models based on the transfer-matrix method and the finite element method) is performed."
In Czech
"Hnací hřídele pohonu vozidla přenášejí točivý moment na relativně velké vzdálenosti. Hřídele jsou v podstatě dlouhé a štíhlé a musí musí být dimenzovány nejen ve smyslu torzního namáhání, ale je také nutné sledovat jejich odolnost vůči bočním vibracím. V příspěvku je jednoduchý model (řešeného problému) konstruován metodou fyzické diskretizace, což je zřejmé z povahy vlivu odstředivých silových polí na spektrální vlastnosti hřídele. Analytické řešení rezonančních rychlostí hřídelí je představeno na testovacím modelu (jehož cílem je získat hodnoty pro ověření následně zpracovaných modelů založených na metodě přechodových matic a metodě konečných prvků)."