J 2018

Mathematical modelling of shafts in drives

HRUBÝ, Petr, Tomáš NÁHLÍK and Dana SMETANOVÁ

Basic information

Original name

Mathematical modelling of shafts in drives

Name in Czech

Matematické modelování hřídelí v pohonech

Authors

HRUBÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Tomáš NÁHLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana SMETANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Communications, Žilina, Žilinská univerzita v Žilině, EDIS, 2018, 1335-4205

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

20301 Mechanical engineering

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/18:00001404

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

Hookův kloub; hřídel; vibrace; matematický a fyzikální model; přenosová matice; metoda konečných prvků

Keywords in English

Hook’s joint; shaft; vibration; mathematical and physical model; transfer matrix; Finite element method

Tags

Změněno: 26/2/2019 09:04, Mgr. Eva Hynešová

Abstract

V originále

"Propeller shafts of the vehicle's drive transmit a torque to relatively large distances. The shafts are basically long and slender and must be dimensioned not only in terms of torsional stress, but it is also necessary to monitor their resistance to lateral vibration. In the paper, a simple model (of the solved problem) is constructed by the method of physical discretization, which is evident from the nature of the centrifugal force fields' influence on the spectral properties of the shaft. An analytical solving of speed resonances prop shafts test model (whose aim is to obtain values for verification subsequently processed models based on the transfer-matrix method and the finite element method) is performed."

In Czech

"Hnací hřídele pohonu vozidla přenášejí točivý moment na relativně velké vzdálenosti. Hřídele jsou v podstatě dlouhé a štíhlé a musí musí být dimenzovány nejen ve smyslu torzního namáhání, ale je také nutné sledovat jejich odolnost vůči bočním vibracím. V příspěvku je jednoduchý model (řešeného problému) konstruován metodou fyzické diskretizace, což je zřejmé z povahy vlivu odstředivých silových polí na spektrální vlastnosti hřídele. Analytické řešení rezonančních rychlostí hřídelí je představeno na testovacím modelu (jehož cílem je získat hodnoty pro ověření následně zpracovaných modelů založených na metodě přechodových matic a metodě konečných prvků)."

Files attached