POTKÁNY, Marek, Martina HLATKÁ, Marek DEBNÁR a Jiří HANZL. Comparison of the Lifecycle Cost Structure of Electric and Diesel Buses. Nase More. Dubrovnik: University of Dubrovnik, roč. 65, č. 4, s. 270-275. ISSN 0469-6255. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Comparison of the Lifecycle Cost Structure of Electric and Diesel Buses
Název česky Porovnání struktury nákladů za dobu životnosti elektrických a naftových autobusů
Autoři POTKÁNY, Marek (703 Slovensko, garant), Martina HLATKÁ (203 Česká republika, domácí), Marek DEBNÁR (703 Slovensko) a Jiří HANZL (203 Česká republika, domácí).
Vydání Nase More, Dubrovnik, University of Dubrovnik, 2018, 0469-6255.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 21100 2.11 Other engineering and technologies
Stát vydavatele Chorvatsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/75081431:_____/18:00001333
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
UT WoS 000449796600020
Klíčová slova česky kalkulace LCC; autobusová doprava; elektrobus; ochrana životního prostředí
Klíčová slova anglicky LCC calculation; bus transport; electric bus; environment protection
Štítky EKD_z, RIV18, WOS
Změnil Změnila: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Změněno: 8. 12. 2018 09:00.
Anotace
"The pressure to the environment protection within the concept of sustainable development and many national initiatives is constantly rising. This is also reflected in the field of transport. Currently, the issue of electro mobility is often discussed. Acquisition of eco-friendly cars or electric buses has the potential for improving the environment and greenhouse gas production situation. However, the acquisition cost and the operating costs of the electric vehicles generate a certain cost structure that is different compared to the diesel vehicles. The amount of state aid as well as possibility of such aid for purchasing electric bus still remains uncertain. The aim of this paper is to highlight the possibility of using life cycle cost analysis to quantify the support for the acquisition of electric buses against diesel buses with respect to the different structure of costs and the time value of money. This difference was set at the level Difference set to 22%, which is a required level for the co-financing from the government, self-governance or EU structural funds. In monetary terms, that means the amount of 132 000 € for an electric bus."
Anotace česky
Tlak na ochranu životního prostředí v rámci koncepce udržitelného rozvoje a mnoha národních iniciativ neustále roste. To se projevuje také v oblasti dopravy. V současné době se často diskutuje o otázce elektromobility. Akvizice ekologických automobilů nebo elektrobusů má potenciál ke zlepšení situace v oblasti životního prostředí a produkce skleníkových plynů. Pořizovací a provozní náklady elektrických vozidel však vytvářejí určitou strukturu nákladů, která se liší od vozidel s naftovým pohonem. Výše státní podpory, jakož i možnost takové podpory na nákup elektrobusu zůstává stále nejistá. Cílem tohoto příspěvku je zdůraznit možnost využití analýzy nákladů za dobu životnosti vozidla pro kvantifikaci podpory nákupu elektrických autobusů proti dieselovým autobusům s ohledem na odlišnou strukturu nákladů a časovou hodnotu peněz. Tento rozdíl byl stanoven na úroveň Rozdílu 22%, což je požadovaná úroveň pro spolufinancování z vlády, samosprávy nebo strukturálních fondů EU. V peněžním vyjádření to znamená částku 132 000 EUR pro elektrobus.
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 12:19