J 2018

Are pervasive systems of fake news provision sowing confusion? The role of digital media platforms in the production and consumption of factually dubious content

RALSTON, Simone, Tomáš KLIEŠTIK, Zuzana ROWLAND and Jaromír VRBKA

Basic information

Original name

Are pervasive systems of fake news provision sowing confusion? The role of digital media platforms in the production and consumption of factually dubious content

Name in Czech

Přinášejí zmatek všudypřítomné systémy falešného zpravodajství? Role platformy digitálních médií při výrobě a spotřebě věcně pochybného obsahu

Authors

RALSTON, Simone (752 Sweden, guarantor), Tomáš KLIEŠTIK (703 Slovakia, belonging to the institution), Zuzana ROWLAND (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jaromír VRBKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Geopolitics, History, and International Relations, New York, United States, Addleton Academic Publishers, 2018, 1948-9145

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/18:00001324

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

spotřeba; platforma digitálních médií; věcný obsah; falešné zprávy; výroba

Keywords in English

consumption; digital media platform; factual content; fake news; production

Tags

Změněno: 3/12/2018 08:56, Mgr. Eva Hynešová

Abstract

V originále

This article reviews and advances existing literature concerning the role of digital media platforms in the production and consumption of factually dubious content. Using data from BBC World Service, European Commission, Freedom House, GlobeScan, Pew Research Center, Socialbakers, and Statista, were performed analyses and were made estimates regarding real versus fake news content type distribution on Facebook and prevalence of manipulation tactics on social media in 68 countries.

In Czech

Tento článek hodnotí a rozšiřuje stávající literaturu o roli digitálních mediálních platforem při výrobě a spotřebě věcně pochybného obsahu. S využitím údajů z BBC World Service, Evropské komise, Freedom House, GlobeScan, Pew Research Center, Socialbakers a Statista byly provedeny analýzy a odhady týkající se distribuce typu skutečného versus falešného obsahu na Facebooku a prevalence manipulační taktiky na sociálních médiích v 68 zemích.

Files attached