V originále
"Several studies have shown that the educational environments that encourage the engagement of students can facilitate the development of motivation. In many contexts, however, student engagement may also refer to the ways in which school leaders, educators, and other adults might “engage” students more fully in the governance and decision-making processes in school, in the design of programs and learning opportunities, or in the civic life of their community. The paper is devoted to students’ engagement in the bachelor study of mechanical engineering. In the paper there is an example of positive students’ engagement in the lessons. Specifically it was about working on seminars from these subjects Elasticity and Strength I, Machine Parts and Mechanisms I., Kinematics. Mainly, engagement to the research and development of gear pump is presented. A research and development activities in teaching several subjects within the bachelor's degree program Mechanical engineering at the Institute of Technology and Business in České Budějovice (ITB) is described. The ITB and company Jihostroj solve a research technical project from the Technology Agency of the Czech Republic. Students participate in solving partial problems of the research. The way of positive engagement and its benefits are discussed. Specific results of teacher and student collaboration are presented. Examples of successful outputs: sub-programs, articles at conferences, suggestions for checking components of machines, etc. are shown. "
In Czech
"Několik studií ukázalo, že vzdělávací prostředí, které podporuje zapojení studentů, může usnadnit rozvoj motivace. Práce je věnována zapojení studentů do bakalářského studia strojírenství. V příspěvku je uveden příklad pozitivního zapojení studentů do vyučovacích hodin. Konkrétně se jednalo o práci na seminářích z těchto předmětů Pružnost a pevnost I., Části a mechanismy strojů, Kinematika. Jedná se především o zapojení do výzkumu a vývoje zubového čerpadla. Jsou popsány výzkumné a vývojové činnosti ve výuce několika předmětů v rámci bakalářského studijního programu Strojírenství na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích (VŠTE). VŠTE a společnost Jihostroj řešil výzkumný technický projekt Technologické agentury České republiky. Studenti se podíleli na řešení částečných problémů výzkumu. Pozornost je věnována způsobu pozitivního zapojení a jeho výhod. Ukazují se konkrétní výsledky spolupráce učitelů a studentů. Jsou uvedeny příklady úspěšných výstupů: podprogramy, články na konferencích, návrhy pro kontrolu částí strojů apod."