Detailed Information on Publication Record
2018
CREATIVE APPROACH OF STUDENTS TO USE GNU OCTAVE FOR SOLVING THEIR HOMEWORK
SMETANOVÁ, Dana, Petr HRUBÝ and Tomáš NÁHLÍKBasic information
Original name
CREATIVE APPROACH OF STUDENTS TO USE GNU OCTAVE FOR SOLVING THEIR HOMEWORK
Name in Czech
KREATIVNÍ PŘÍSTUP STUDENTŮ K POUŽÍVÁNÍ GNU OCTAVE PŘI ŘEŠENÍ DOMÁCÍCH ÚKOLŮ
Authors
SMETANOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr HRUBÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš NÁHLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Španělsko, INTED2018 PROCEEDINGS, p. 4702-4707, 6 pp. 2018
Publisher
IATED Academy
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
20300 2.3 Mechanical engineering
Country of publisher
Spain
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/75081431:_____/18:00001310
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-84-697-9480-7
UT WoS
000447408804109
Keywords (in Czech)
Experimentování ve výuce statiky; řešené příklady; GNU OCTAVE
Keywords in English
Experimentation in teaching statics; solving examples; GNU OCTAVE
Změněno: 23/11/2018 07:45, Mgr. Eva Hynešová
V originále
"The article deals with experimentation in teaching statics. The experiment was focused on the students methods for own solving examples. Within the course, students are given homework. They can use any sources and knowledge available to them. In this way, as a teacher, we try to encourage their creativity and interconnect the various subjects of their studies. For the homework, they should determine the forces of FA, FB, FC that act on an object attached to the wall by three rods. This object is loaded with the gravitational force Fg and the individual forces FA, FB, FC act in the direction of the rods. Mounting rods on the object are symmetrical around a central rod (distance between the upper and middle anchorage is the same as between the lower and the middle). Thanks to symmetrical anchoring, the solution of this task is quite easy. Students asked the question what would happen if the distance between the bars would be different. In this case, the solution is somewhat more complex, and in order to motivate students, they have the chance to get bonus points for solving this task. Finally, students created a script for the symbolic solution of the task in GNU Octave. This approach allowed them to compare the standard procedure of solving the system of equations using determinants, with the solution provided by the computer. In addition, they have been given the opportunity to see how the forces will be expressed in the case of an uneven attachment. During the following lesson, a discussion on the benefits of individual approaches (classical analytics and solution using GNU Octave) was conducted. "
In Czech
"Článek se zabývá experimentem ve výuce statiky, experiment byl zaměřen na metody studentů pro vlastní řešení příkladů.V průběhu kurzu, studenti řeší domácí úkoly. Mohou použít všechny zdroje a znalosti, které jim k dispozici.Tímto způsobem se učitelé snaží se podporovat jejich kreativitu a propojit různé oblasti jejich studia. V domácím úkolu měli studenti určit síly FA, FB, FC, které působí na objekt připevněný ke zdi třemi pruty. Tento objekt je zatížen silou Fg a jednotlivé síly FA, FB, FC působí ve směru tyčí. Tyče na objektu jsou symetrické kolem centrální tyče (vzdálenost mezi horním a středním ukotvením je stejná jako mezi dolním a středním). Díky symetrickému ukotvení je řešení tohoto úkolu poměrně snadné. Studenti jsme se zeptali, co se stane, kdyby vzdálenost mezi tyčemi byla odlišná. V tomto případě je řešení poněkud složitější a pro motivování studentů byla možnost získat bonusové body pro řešení tohoto úkolu. Nakonec studenti vytvořili skript pro symbolické řešení úkolu v GNU Octave. Tento přístup jim umožnil porovnat standardní postup řešení rovnice pomocí determinantů s řešením poskytovaným počítačem. Navíc jim byla dána možnost zjistit, jak budou síly vyjádřeny v případě nerovnoměrného ukotvení. Během následující lekce byla provedena diskuze o výhodách jednotlivých přístupů (klasická analýza a řešení pomocí GNU Octave). "