J 2017

Generational Differences in the Perception of Corporate Culture in European Transport Enterprises

KAMPF, Rudolf, Silvia LORINCOVÁ, Miloš HITKA and Ondrej STOPKA

Basic information

Original name

Generational Differences in the Perception of Corporate Culture in European Transport Enterprises

Name in Czech

Generační rozdíly ve vnímání podnikové kultury v evropských dopravních podnicích

Authors

KAMPF, Rudolf (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Silvia LORINCOVÁ (703 Slovakia), Miloš HITKA (703 Slovakia) and Ondrej STOPKA (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Sustainability, Basel, Switzerland, MDPI, Basel, Switzerland, 2017, 2071-1050

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

21100 2.11 Other engineering and technologies

Country of publisher

Switzerland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/75081431:_____/17:00001470

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

podmiková kultura; Generace Y; Generace X; Baby Boomers; dopravní podniky

Keywords in English

corporate culture; Generation Y; Generation X; Baby Boomers; transport enterprises

Tags

N_NFP, RIV19, SCOPUS
Změněno: 22/4/2020 15:28, Ing. Anna Palokha

Abstract

ORIG CZ

V originále

The workforce of an enterprise consists of employees of various ages with different personality types. Members of each generation differ not only in their behaviour, but also in their attitudes and opinions. A manager should identify generational differences. Subsequently, the management style, leadership and employee motivation should be adapted forasmuch as well-motivated employees are able to affect the efficiency of enterprise processes in right way. The objective of the paper is to identify differences in perception of the preferred level of corporate culture in terms of various generations. Preferred level of corporate culture in six areas is evaluated using a questionnaire consisting of 24 questions. Sixty-four European transport enterprises are engaged in the survey. Following the outcomes, we find that all generations of respondents working in the European transport enterprises prefer clan corporate culture in the course of five years. This culture puts emphasis on employees, customers and traditions. Loyalty and teamwork are considered to be the essential tools for business success. Following the statistical verification using the ANOVA test, we can state that the hypothesis regarding the existence of generational differences in the perception of corporate culture was not confirmed.

In Czech

Pracovní síla podniku se skládá ze zaměstnanců různého věku s různými typy osobnosti. Členové každé generace se liší nejen svým chováním, ale i postoji a názory. Manažer by měl identifikovat generační rozdíly. Následně by měl být přizpůsoben styl řízení, vedení a motivace zaměstnanců, neboť dobře motivovaní zaměstnanci mohou správně ovlivnit efektivitu podnikových procesů. Cílem práce je identifikovat rozdíly ve vnímání preferované úrovně podnikové kultury z hlediska různých generací. Preferovaná úroveň podnikové kultury v šesti oblastech se hodnotí pomocí dotazníku, který se skládá z 24 otázek. Do průzkumu bylo zahrnuto 64 evropských dopravních podniků. V návaznosti na výsledky bylo zjištěno, že všechny generace respondentů pracujících v evropských dopravních podnicích upřednostňují klanovou firemní kulturu v průběhu pěti let. Tato kultura klade důraz na zaměstnance, zákazníky a tradice. Věrnost a týmová práce jsou považovány za nezbytné nástroje pro úspěch v podnikání. Po statistickém ověření pomocí testu ANOVA lze konstatovat, že hypotéza o existenci generačních rozdílů ve vnímání firemní kultury nebyla potvrzena.
Displayed: 29/12/2024 02:01