Detailed Information on Publication Record
2017
Generational Differences in the Perception of Corporate Culture in European Transport Enterprises
KAMPF, Rudolf, Silvia LORINCOVÁ, Miloš HITKA and Ondrej STOPKABasic information
Original name
Generational Differences in the Perception of Corporate Culture in European Transport Enterprises
Name in Czech
Generační rozdíly ve vnímání podnikové kultury v evropských dopravních podnicích
Authors
KAMPF, Rudolf (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Silvia LORINCOVÁ (703 Slovakia), Miloš HITKA (703 Slovakia) and Ondrej STOPKA (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
Sustainability, Basel, Switzerland, MDPI, Basel, Switzerland, 2017, 2071-1050
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
21100 2.11 Other engineering and technologies
Country of publisher
Switzerland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/75081431:_____/17:00001470
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
podmiková kultura; Generace Y; Generace X; Baby Boomers; dopravní podniky
Keywords in English
corporate culture; Generation Y; Generation X; Baby Boomers; transport enterprises
Změněno: 22/4/2020 15:28, Ing. Anna Palokha
V originále
The workforce of an enterprise consists of employees of various ages with different personality types. Members of each generation differ not only in their behaviour, but also in their attitudes and opinions. A manager should identify generational differences. Subsequently, the management style, leadership and employee motivation should be adapted forasmuch as well-motivated employees are able to affect the efficiency of enterprise processes in right way. The objective of the paper is to identify differences in perception of the preferred level of corporate culture in terms of various generations. Preferred level of corporate culture in six areas is evaluated using a questionnaire consisting of 24 questions. Sixty-four European transport enterprises are engaged in the survey. Following the outcomes, we find that all generations of respondents working in the European transport enterprises prefer clan corporate culture in the course of five years. This culture puts emphasis on employees, customers and traditions. Loyalty and teamwork are considered to be the essential tools for business success. Following the statistical verification using the ANOVA test, we can state that the hypothesis regarding the existence of generational differences in the perception of corporate culture was not confirmed.
In Czech
Pracovní síla podniku se skládá ze zaměstnanců různého věku s různými typy osobnosti. Členové každé generace se liší nejen svým chováním, ale i postoji a názory. Manažer by měl identifikovat generační rozdíly. Následně by měl být přizpůsoben styl řízení, vedení a motivace zaměstnanců, neboť dobře motivovaní zaměstnanci mohou správně ovlivnit efektivitu podnikových procesů. Cílem práce je identifikovat rozdíly ve vnímání preferované úrovně podnikové kultury z hlediska různých generací. Preferovaná úroveň podnikové kultury v šesti oblastech se hodnotí pomocí dotazníku, který se skládá z 24 otázek. Do průzkumu bylo zahrnuto 64 evropských dopravních podniků. V návaznosti na výsledky bylo zjištěno, že všechny generace respondentů pracujících v evropských dopravních podnicích upřednostňují klanovou firemní kulturu v průběhu pěti let. Tato kultura klade důraz na zaměstnance, zákazníky a tradice. Věrnost a týmová práce jsou považovány za nezbytné nástroje pro úspěch v podnikání. Po statistickém ověření pomocí testu ANOVA lze konstatovat, že hypotéza o existenci generačních rozdílů ve vnímání firemní kultury nebyla potvrzena.