VRABEL, Jan, Juraj JAGELČÁK, Ondrej STOPKA, Monika KIKTOVÁ and Jacek CABAN. Determination of the maximum permissible cargo length exceeding the articulated vehicle length in order to detect its critical rotation radius (February 2017). In neuvedeno. 2018 XI INTERNATIONAL SCIENCE-TECHNICAL CONFERENCE AUTOMOTIVE SAFETY. Vol. 11. New York, USA: IEEE, 345 E 47TH ST, NEW YORK, NY 10017 USA. p. nestránkováno, 7 pp. ISBN 978-1-5386-4578-9. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Determination of the maximum permissible cargo length exceeding the articulated vehicle length in order to detect its critical rotation radius (February 2017)
Name in Czech Stanovení maximální přípustné délky nákladu překračující délku návěsové soupravy za účelem zjištění jeho kritického poloměru zatáčení (únor 2017)
Authors VRABEL, Jan (703 Slovakia, guarantor), Juraj JAGELČÁK (703 Slovakia), Ondrej STOPKA (703 Slovakia, belonging to the institution), Monika KIKTOVÁ (703 Slovakia) and Jacek CABAN (703 Slovakia).
Edition Vol. 11. New York, USA, 2018 XI INTERNATIONAL SCIENCE-TECHNICAL CONFERENCE AUTOMOTIVE SAFETY, p. nestránkováno, 7 pp. 2018.
Publisher IEEE, 345 E 47TH ST, NEW YORK, NY 10017 USA
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 21100 2.11 Other engineering and technologies
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/75081431:_____/18:00001296
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-1-5386-4578-9
Keywords (in Czech) Návěsová souprava; délka nákladu; kritický poloměr zatáčení; kinematika; silniční doprava; bezpečnosti silničního provozu
Keywords in English Articulated vehicle; cargo length; critical rotation radius; kinematics; road transport; road traffic safety
Tags RIV18, SCOPUS, TNP
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 19/9/2018 09:39.
Abstract
At present, different cargo types with varied dimensions exceeding vehicles maximum permissible dimensions are transported by road transport, and thus, their operation can significantly influence road traffic safety across Europe. Slovakia applies Government Regulation No. 349/2009, which also regulates a maximum permissible dimensions of vehicle categories. This paper deals with cargo the whose dimensions of which exceed the dimensions of the semi-trailer. The paper describes circle of vehicle maneuverability, which states that each vehicle must be able to maneuver in the inner circle as the minimum criterion and must be capable of maneuvering in the outer circle as the maximum criterion. The paper also describes the influence of the truck's fifth wheel axle position on the articulated vehicle total length, which affects the maximum cargo permissible length in the rearward direction. The next part of the paper is about impact of the fifth wheel position to the minimum width of the road lane in depending on wheelbases size of tractor. Within this research study, for the purpose of verifying the theoretical calculations, series of measurements confirming these calculations were performed.
Abstract (in Czech)
V současné době existují různé druhy nákladu, které se přepravují silniční dopravou, s různými rozměry překračujícími maximální přípustné rozměry vozidel a jejich provoz může výrazně ovlivnit bezpečnost silničního provozu v celé Evropě. Slovensko uplatňuje nařízení vlády č. 349/2009, které upravuje také maximální přípustné rozměry jednotlivých kategorií vozidel. Tento článek se zabývá přepravou nákladu, jehož rozměry přesahují rozměry návěsu. Článek popisuje kružnici manévrovatelnosti vozidla, která udává schopnost vozidla manévrovat ve vnitřním kruhu jako minimální kritérium a schopnost vozidla manévrovat ve vnějším kruhu jako maximální kritérium. Článek rovněž popisuje vliv polohy osi točnice tahače na celkovou délku návěsové soupravy, což ovlivňuje maximální přípustnou délku nákladu směrem dozadu. Další část článku je o vlivu polohy točnice na minimální šířku jízdního pruhu v závislosti na velikosti rozvoru tahače. V rámci této výzkumné studie pro účely ověření teoretických výpočtů byla provedena řada měření potvrzujících tyto výpočty.
PrintDisplayed: 28/3/2024 12:22