Detailed Information on Publication Record
2018
Simulating Real Driving Conditions on the Single Roller Dynamometer: a Case Study in Terms of the Fuel Consumption Measurement
ŠARKAN, Branislav, Ondrej STOPKA, Mária STOPKOVÁ and Andrzej KURANCBasic information
Original name
Simulating Real Driving Conditions on the Single Roller Dynamometer: a Case Study in Terms of the Fuel Consumption Measurement
Name in Czech
Simulace skutečných podmínek jízdy na dynamometru s jedním válcem: případová studie z hlediska měření spotřeby paliva
Authors
ŠARKAN, Branislav (703 Slovakia, guarantor), Ondrej STOPKA (703 Slovakia, belonging to the institution), Mária STOPKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution) and Andrzej KURANC
Edition
Vol. 11. New York, USA, 2018 XI INTERNATIONAL SCIENCE-TECHNICAL CONFERENCE AUTOMOTIVE SAFETY, p. Nestránkováno, 6 pp. 2018
Publisher
IEEE, 345 E 47TH ST, NEW YORK, NY 10017 USA
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
21100 2.11 Other engineering and technologies
Country of publisher
United States of America
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/75081431:_____/18:00001291
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-1-5386-4578-9
UT WoS
000435296000019
Keywords (in Czech)
Bezpečnost vozidla; Vozidlo; Výkon motoru vozidla; Zásah do životního prostředí; Spotřeba paliva; Skutečné jízdní podmínky; Jednokruhový dynamometr
Keywords in English
Vehicle safety; Vehicle; Vehicle engine performance; Environmental impact; Fuel consumption; Real driving conditions; Single roller dynamometer
Změněno: 19/9/2018 08:14, Mgr. Eva Hynešová
V originále
Undoubtedly, the fuel consumption of road vehicles belongs among the most important operating and automotive safety characteristics and reaches the high weight of importance when selecting appropriate vehicle. Manufacturer of personal road vehicles has a duty to perform the approval tests of the vehicle operation impact on the environmental safety and its fuel consumption. However, the level of real operational fuel consumption is often different and influenced by several factors. The paper deals with the outline of specific data on the given laboratory technological equipment, the fuel consumptions laboratory testing, automotive safety as well as the possibility of quantifying the vehicle economy in the laboratory conditions using the particular single roller dynamometer. The issue of measuring the vehicle fuel consumption is still the highly topical matter. Each road vehicle operator is interested in it since it affects his operating costs and emission production. Measuring the fuel consumption under the laboratory conditions using the latest technology allows for performing a lot of types of tests depending on the desired outcomes. When evaluating the impact of various factors which affect the fuel consumption as well as emission production, it is useful to utilize the operational fuel consumption for easy interpretation.
In Czech
Nepochybně spotřeba paliva u silničních vozidel patří mezi nejdůležitější provozní a automobilové bezpečnostní charakteristiky a při výběru vhodného vozidla dosahuje vysoké váhy. Výrobce osobních silničních vozidel je povinen provádět schvalovací zkoušky dopadu provozu vozidla na bezpečnost životního prostředí a jeho spotřebu paliva. Úroveň skutečné provozní spotřeby paliva se však často liší a ovlivňuje několik faktorů. Článek se zabývá nástinem specifických údajů o daném laboratorním technologickém vybavení, laboratorním testováním spotřeby paliva, bezpečnosti automobilů a možností kvantifikovat úsporu vozidla v laboratorních podmínkách za použití jediného dynamometru s jedním válcem. Otázka měření spotřeby paliva je stále velmi aktuální téma. Každý provozovatel silničního vozu má o něj zájem, jelikož ovlivňuje jeho provozní náklady a emisní produkci. Měření spotřeby paliva v laboratorních podmínkách pomocí nejnovějších technologií umožňuje provádět řadu typů testů v závislosti na požadovaných výsledcích. Při vyhodnocování dopadu různých faktorů, které ovlivňují spotřebu paliva i výrobu emisí, je užitečné využít provozní spotřebu paliva pro snadnější interpretaci.