TOMÁŠKOVÁ, Elena. Axiologičeskije funkcii deonimov v mediadiskurze i ich roľ v sakralizacii/desakralizacii vlasti (Axiological function of deonimes in mediadiskurce and their role in sacralization/desacralization of power). Auspicia. České Budějovice: VŠERS, 15., No 1, p. 54-61. ISSN 1214-4967. 2018. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Axiologičeskije funkcii deonimov v mediadiskurze i ich roľ v sakralizacii/desakralizacii vlasti |
Name in Czech | Axiologické funkce deonymů v mediálním diskurzu a jejich role v sakralizaci/desakralizaci moci |
Name (in English) | Axiological function of deonimes in mediadiskurce and their role in sacralization/desacralization of power |
Authors | TOMÁŠKOVÁ, Elena. |
Edition | Auspicia, České Budějovice, VŠERS, 2018, 1214-4967. |
Other information | |
---|---|
Original language | Russian |
Type of outcome | Article in a journal |
Field of Study | 60201 General language studies |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Institute of Technology and Business in České Budějovice |
Keywords (in Czech) | deonýmy; publicistický diskurz; axiologická funkce; hodnotový obraz světa |
Keywords in English | deonyms; media discourse; axiological function; value picture of the world |
Tags | ERIH, RJZ |
Changed by | Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 2/7/2018 11:22. |
Abstract |
---|
Issledovanije bazirujetsja na principach, konceptualnych podchodach i metodologii sovreměnnych rossijskich i zaruběžnych škol, zanimajuščichsja razrabotkoj novogo aktuaľnogo napravlenija – filosofii žurnalistiky. Osnovanijem dlja issledovanija javljajetsja predpoloženije o tom, čto vse fenoměny (v tom čisle jazykovyje) v mědiadiskurse vypolnjajut axiologičeskije funkcii. Produktivnoj lexičeskoj gruppoj v jazyke sovremennych SMI javljajutsja deonimy (slova, obrazovannyje na baze imjon politikov). V slovare sredstv massovoj informacii pročno zakrepiliś deonimy putinizm, trampizm (russkij jazyk), putinism, trumpism (anglijskij), berlusconiser, clintoniser, sarkozyser i poutiniser (francuzskij), merkeln, obamieren, putinisieren (německij). Axiologičeskije funkcii i potenciál deonimov v prodviženii i transljacii sociaľnych cennosťej rassmatrivajutsja v aspěktě filosofii žurnalistiky. Kromě togo, v staťje issledujutsja vozmožnosti deonimov v aspěktě ich roli v processach sakralizacii i desakralizacii vlasti. Sozdanije i populjarizacija opreděljonnych deonimov v diskurze SMI vlijajet na formirovanije otnošenija obščestvennosti k vlasti. Takim obrazom, v staťje prosleživajetsja roľ deonimov v artikuljacii i transljacii cennostnych smyslov, a takže v postrojenii otnošenij meždu obščestvom i politikoj. |
Abstract (in Czech) |
---|
Studie je založena na principech, koncepčních přístupech a metodologii moderních ruských a zahraničních škol, které vyvíjejí novou aktuální oblast - filozofii žurnalistiky. Základem pro tuto studii je předpoklad, že všechny jevy (včetně jazykových) v mediálním diskurzu plní axiologické funkce. Produktivní lexikální skupina v jazyce moderních médií jsou deonimy (slova, která jsou vytvořena na základě jmen politiků). Ve slovníku současných médií jsou pevně zakotveny deonimy putinism, trampizm (ruský jazyk), putinism, trumpism (anglický jazyk), berlusconiser, clintoniser, sarkozyser a poutiniser (francouzský), merkeln, obamieren, putinisieren (německý jazyk). Axiologické funkce a potenciál deonymů při propagaci a šíření sociálních hodnot jsou zkoumány v aspektu filosofie žurnalistiky. Kromě toho článek zkoumá možnosti deonymů ve světle jejich role v procesech sakralizace a desakralizace moci. Tvorba a propagace některých deonymů v diskurzu médií ovlivňují vytváření postoje veřejnosti vůči moci. To znamená, že článek pátrá po role deonymů při artikulaci a přenosu významných smyslů, stejně jako i po budování vztahů mezi společností a politikou. |
Abstract (in English) |
---|
This work is based on the principles, conceptual approaches and methodology of modern Russian and foreign schools engaged in the development of a new topical direction – the philosophy of journalism. It can be assumed that all phenomena (including linguistic) in the media discourse perform axiological functions. Deonyms (words based on the names of politicians) are a productive lexical group in the language of modern media. The deonyms путинизм, трампизм (Russian), putinism, trumpism (English), berlusconiser, clintoniser, sarkozyser, and poutiniser (French), merkeln, obamieren, putinisieren (German), are firmly in the lexicon of the media. It seems interesting to examine in aspect of the philosophy of journalism deonyms’ axiological functions and their potential in the social values’ promotion and translation. In addition, a certain perspective has to explore the possibilities of deonyms in the aspect of their role in the processes of power sacralization and desacralization. We assume that the introduction and popularization of certain deonyms in the media discourse influence the formation of the public’s attitude to power. Thus, the paper suggests studying the role of deonyms in articulation and translation of value meanings, as well as in building relations between society and politics. |