TOMÁŠKOVÁ, Elena. Axiologičeskije funkcii deonimov v mediadiskurze i ich roľ v sakralizacii/desakralizacii vlasti. Auspicia. České Budějovice: VŠERS, 2018, roč. 15., č. 1, s. 54-61. ISSN 1214-4967.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Axiologičeskije funkcii deonimov v mediadiskurze i ich roľ v sakralizacii/desakralizacii vlasti
Název česky Axiologické funkce deonymů v mediálním diskurzu a jejich role v sakralizaci/desakralizaci moci
Název anglicky Axiological function of deonimes in mediadiskurce and their role in sacralization/desacralization of power
Autoři TOMÁŠKOVÁ, Elena.
Vydání Auspicia, České Budějovice, VŠERS, 2018, 1214-4967.
Další údaje
Originální jazyk ruština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60201 General language studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky deonýmy; publicistický diskurz; axiologická funkce; hodnotový obraz světa
Klíčová slova anglicky deonyms; media discourse; axiological function; value picture of the world
Štítky ERIH, RJZ
Změnil Změnila: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Změněno: 2. 7. 2018 11:22.
Anotace
Issledovanije bazirujetsja na principach, konceptualnych podchodach i metodologii sovreměnnych rossijskich i zaruběžnych škol, zanimajuščichsja razrabotkoj novogo aktuaľnogo napravlenija – filosofii žurnalistiky. Osnovanijem dlja issledovanija javljajetsja predpoloženije o tom, čto vse fenoměny (v tom čisle jazykovyje) v mědiadiskurse vypolnjajut axiologičeskije funkcii. Produktivnoj lexičeskoj gruppoj v jazyke sovremennych SMI javljajutsja deonimy (slova, obrazovannyje na baze imjon politikov). V slovare sredstv massovoj informacii pročno zakrepiliś deonimy putinizm, trampizm (russkij jazyk), putinism, trumpism (anglijskij), berlusconiser, clintoniser, sarkozyser i poutiniser (francuzskij), merkeln, obamieren, putinisieren (německij). Axiologičeskije funkcii i potenciál deonimov v prodviženii i transljacii sociaľnych cennosťej rassmatrivajutsja v aspěktě filosofii žurnalistiky. Kromě togo, v staťje issledujutsja vozmožnosti deonimov v aspěktě ich roli v processach sakralizacii i desakralizacii vlasti. Sozdanije i populjarizacija opreděljonnych deonimov v diskurze SMI vlijajet na formirovanije otnošenija obščestvennosti k vlasti. Takim obrazom, v staťje prosleživajetsja roľ deonimov v artikuljacii i transljacii cennostnych smyslov, a takže v postrojenii otnošenij meždu obščestvom i politikoj.
Anotace česky
Studie je založena na principech, koncepčních přístupech a metodologii moderních ruských a zahraničních škol, které vyvíjejí novou aktuální oblast - filozofii žurnalistiky. Základem pro tuto studii je předpoklad, že všechny jevy (včetně jazykových) v mediálním diskurzu plní axiologické funkce. Produktivní lexikální skupina v jazyce moderních médií jsou deonimy (slova, která jsou vytvořena na základě jmen politiků). Ve slovníku současných médií jsou pevně zakotveny deonimy putinism, trampizm (ruský jazyk), putinism, trumpism (anglický jazyk), berlusconiser, clintoniser, sarkozyser a poutiniser (francouzský), merkeln, obamieren, putinisieren (německý jazyk). Axiologické funkce a potenciál deonymů při propagaci a šíření sociálních hodnot jsou zkoumány v aspektu filosofie žurnalistiky. Kromě toho článek zkoumá možnosti deonymů ve světle jejich role v procesech sakralizace a desakralizace moci. Tvorba a propagace některých deonymů v diskurzu médií ovlivňují vytváření postoje veřejnosti vůči moci. To znamená, že článek pátrá po role deonymů při artikulaci a přenosu významných smyslů, stejně jako i po budování vztahů mezi společností a politikou.
Anotace anglicky
This work is based on the principles, conceptual approaches and methodology of modern Russian and foreign schools engaged in the development of a new topical direction – the philosophy of journalism. It can be assumed that all phenomena (including linguistic) in the media discourse perform axiological functions. Deonyms (words based on the names of politicians) are a productive lexical group in the language of modern media. The deonyms путинизм, трампизм (Russian), putinism, trumpism (English), berlusconiser, clintoniser, sarkozyser, and poutiniser (French), merkeln, obamieren, putinisieren (German), are firmly in the lexicon of the media. It seems interesting to examine in aspect of the philosophy of journalism deonyms’ axiological functions and their potential in the social values’ promotion and translation. In addition, a certain perspective has to explore the possibilities of deonyms in the aspect of their role in the processes of power sacralization and desacralization. We assume that the introduction and popularization of certain deonyms in the media discourse influence the formation of the public’s attitude to power. Thus, the paper suggests studying the role of deonyms in articulation and translation of value meanings, as well as in building relations between society and politics.
VytisknoutZobrazeno: 29. 11. 2022 15:38