TOMÁŠKOVÁ, Elena. Uslovija zakreplenija frazeologičeskich neologizmov političeskogo media-diskursa (Conditions of phraseological neologism’ fixing in political journalism). Novaya rusistika. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity ve spolupráci s Českou asociací slavistů, XI, No 1, p. 15-25. ISSN 1803-4950. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Uslovija zakreplenija frazeologičeskich neologizmov političeskogo media-diskursa
Name in Czech Podmínky fixace frazeologických neologismů politického mediálního diskurzu
Name (in English) Conditions of phraseological neologism’ fixing in political journalism
Authors TOMÁŠKOVÁ, Elena.
Edition Novaya rusistika, Brno, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity ve spolupráci s Českou asociací slavistů, 2018, 1803-4950.
Other information
Original language Russian
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60201 General language studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) frazeologický neologismus; politická publicistika; neofrazém; fixace frazeologizmu; mediální diskurz
Keywords in English phraseological neologism; political journalism; neophraseme; fixing of phraseological innovation; media discourse
Tags ERIH, RJM
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Changed: 26/6/2018 08:42.
Abstract
V staťje issledujetsja process obrazovanija i zakreplenija novych frazeologičeskich jedinic v političeskoj publicistike, kotoraja na sovremennom etapě javljajetsja sferoj aktivnogo vozniknověnija frazeologizmov. Rassmatrivajutsja faktory, javljajuščije na zakreplenije v jazyke frazeologičeskich neologizmov. K takim faktoram otnosjatsa aktuaľnosť i universaľnosť ďetonata frazeologičeskoj jedinicy, expresivnosť frazeologizma, jego ocenočny potencial, a takže formaľnyje svojstva, v tom čisľe fonetičeskij sostav, kotoryj obuslavlivajet ljogkosť proiznošenija, ponjatnosť, ďerivacionnyj potencial i t.d. Analiz novych frazeologičeskich jedinic v političeskoj publicistikě soglasno vydělennym kriterijam pozvoljajet prognozirovať dliteľnosť ich funkcionirovanija.
Abstract (in Czech)
Článek zkoumá proces vzniku a fixace nových frazeologických jednotek v politické publicistice, která v současné době představuje sféru aktivního vzniku frazeologických spojení. Analyzují se faktory ovlivňující zakotvení frazeologických neologizmů. Mezi tyto faktory patří aktualita a univerzálnost denotátu frazeologické jednotky, expresivita frazeologizmu, jeho hodnotící potenciál a také formální vlastnosti mimo jiné fonetické složení, který určuje snadnost výslovnosti, jasnost, derivační potenciál atd. Analýza nových frazeologických jednotek v politické publicistice na základě vybraných kritérií umožňuje předvídat trvání jejich fungování.
PrintDisplayed: 28/3/2024 23:42