TOMÁŠKOVÁ, Elena. Uslovija zakreplenija frazeologičeskich neologizmov političeskogo media-diskursa. Novaya rusistika. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity ve spolupráci s Českou asociací slavistů, 2018, XI, č. 1, s. 15-25. ISSN 1803-4950.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Uslovija zakreplenija frazeologičeskich neologizmov političeskogo media-diskursa
Název česky Podmínky fixace frazeologických neologismů politického mediálního diskurzu
Název anglicky Conditions of phraseological neologism’ fixing in political journalism
Autoři TOMÁŠKOVÁ, Elena.
Vydání Novaya rusistika, Brno, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity ve spolupráci s Českou asociací slavistů, 2018, 1803-4950.
Další údaje
Originální jazyk ruština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60201 General language studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky frazeologický neologismus; politická publicistika; neofrazém; fixace frazeologizmu; mediální diskurz
Klíčová slova anglicky phraseological neologism; political journalism; neophraseme; fixing of phraseological innovation; media discourse
Štítky ERIH, RJM
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Změněno: 26. 6. 2018 08:42.
Anotace
V staťje issledujetsja process obrazovanija i zakreplenija novych frazeologičeskich jedinic v političeskoj publicistike, kotoraja na sovremennom etapě javljajetsja sferoj aktivnogo vozniknověnija frazeologizmov. Rassmatrivajutsja faktory, javljajuščije na zakreplenije v jazyke frazeologičeskich neologizmov. K takim faktoram otnosjatsa aktuaľnosť i universaľnosť ďetonata frazeologičeskoj jedinicy, expresivnosť frazeologizma, jego ocenočny potencial, a takže formaľnyje svojstva, v tom čisľe fonetičeskij sostav, kotoryj obuslavlivajet ljogkosť proiznošenija, ponjatnosť, ďerivacionnyj potencial i t.d. Analiz novych frazeologičeskich jedinic v političeskoj publicistikě soglasno vydělennym kriterijam pozvoljajet prognozirovať dliteľnosť ich funkcionirovanija.
Anotace česky
Článek zkoumá proces vzniku a fixace nových frazeologických jednotek v politické publicistice, která v současné době představuje sféru aktivního vzniku frazeologických spojení. Analyzují se faktory ovlivňující zakotvení frazeologických neologizmů. Mezi tyto faktory patří aktualita a univerzálnost denotátu frazeologické jednotky, expresivita frazeologizmu, jeho hodnotící potenciál a také formální vlastnosti mimo jiné fonetické složení, který určuje snadnost výslovnosti, jasnost, derivační potenciál atd. Analýza nových frazeologických jednotek v politické publicistice na základě vybraných kritérií umožňuje předvídat trvání jejich fungování.
VytisknoutZobrazeno: 17. 8. 2022 03:28