RUČKOVÁ, Gabriela and Marcel SEDALIK. Druhy a príčiny vzniku závislosti na psychoaktívnych látkach u študentov stredných škôl a ich dôsledky na kognitívne schopnosti vo vývinovom období adolescecie (TYPES, EFFECTS AND REASONS OF ADICTIONS ON PSYCHOACTIVE SUBSTANCES WITH SECONDARY SCHOOL STUDENTS, THEIR CONSEQUENCES ON COGNITIVE ABILITIES DURING THE DEVELOPMENT PERIOD OF ADOLESCENCE). Mladá veda. Prešov: Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o., vol. 5, No 9, p. 93-111. ISSN 1339-3189. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Druhy a príčiny vzniku závislosti na psychoaktívnych látkach u študentov stredných škôl a ich dôsledky na kognitívne schopnosti vo vývinovom období adolescecie
Name in Czech Druhy a příčiny vzniku závislosti na psychaktivních látkách u studentů středních škol a jejich důsledky na kognitivní schopnosti ve vývojovém období adolescence
Name (in English) TYPES, EFFECTS AND REASONS OF ADICTIONS ON PSYCHOACTIVE SUBSTANCES WITH SECONDARY SCHOOL STUDENTS, THEIR CONSEQUENCES ON COGNITIVE ABILITIES DURING THE DEVELOPMENT PERIOD OF ADOLESCENCE
Authors RUČKOVÁ, Gabriela and Marcel SEDALIK.
Edition Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2017, 1339-3189.
Other information
Original language Slovak
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50102 Psychology, special ;
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) závislost; psychoaktivní látky; marihuana; studenti středních škol; kognitivní schopnosti
Keywords in English addiction; psychoactive substances; marijuana; secondary school students; cognitive abilities
Tags ERIH, Psych, RIV17
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Changed: 18/4/2018 08:26.
Abstract
"Predkladaná problematika je tematicky vsadená do prostredia a diania na stredných školách. Kladie predovšetkým dôraz na definovanie závislosti, ako všeobecného sociálnopatologického javu, pričom sa venuje druhom a príčinám vzniku závislosti, konkrétne vplyvu marihuany na kognitívne schopnosti študentov stredných škôl, ako aj dôsledky spojené s jej užívaním. Práca taktiež približuje niektoré vybrané typy prevencie z pohľadu psychológie. Empirický výskum bol realizovaný na vybraných stredných školách a zameral sa prioritne na potvrdenie predkladaných hypotéz orientovaných na dlhodobé užívanie marihuany stredoškolskými študentmi a negatívny vplyv na ich kognitívne schopnosti oproti študentom, ktorí marihuanu neužívajú."
Abstract (in Czech)
Předkládaná problematika je tématicky vsazená do prostředí a dění na středních školách. Klade především důraz na definování závislosti jako všeobecného sociálněpatologického jevu, přičemž se věnuje druhům a příčinám vzniku závislosti, konkrétně vlivu marihuany na kognitivní schopnosti studentů středních škol, jako i na důsledky spojené s jejím užíváním. Práce rovněž přibližuje některé vybrané typy prevence z pohledu psychologa. Empirický výzkum byl realizovaný na vybraných středních školách a zaměřil se prioritně na potvrzení předkládaných hypotéz orientovaných na dlouhodobé užívání marihuany středoškolskými studenty a negativní vliv na jejich kognitivní schopnosti oproti studentům, kteří marihuanu neužívají.
Abstract (in English)
"The presented issue is thematically embedded in the secondary schools environment In particular, it emphasizes and defines an addiction, as a general socio-pathological phenomenon, reveals its types and reasons of addiction occurrence, in particular it deals with the impact of marijuana on the cognitive abilities of secondary school students, together with the consequences associated with the drug use. The work describes several selected types of prevention from psychology point of view. The empirical research was carried out at selected secondary schools and the research was primarily focused on confirming the hypotheses focused on the long-term use of marijuana by secondary school students and its negative effects on their cognitive abilities compared to students who do not use marijuana."
PrintDisplayed: 28/3/2024 16:51