STRAKOVÁ, Jarmila, Petra PÁRTLOVÁ and Jan VÁCHAL. DESIGN AND IMPLEMENTATION OF ENTERPRISE STRATEGY IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION PROCESSES IN THE CORPORATE ENVIRONMENT. In prof. Ing. Tomas Kliestik, Ph.D. 17th International Scientific Conference Globalization and Its Socio-Economic Consequences. Zilina: The Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics. p. 2524-2531, 13 pp. ISBN 978-80-8154-212-1. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name DESIGN AND IMPLEMENTATION OF ENTERPRISE STRATEGY IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION PROCESSES IN THE CORPORATE ENVIRONMENT
Name in Czech Tvorba a implementace podnikové strategie v podmínkách globalizačních procesů v podnikovém prostředí
Authors STRAKOVÁ, Jarmila, Petra PÁRTLOVÁ and Jan VÁCHAL.
Edition Zilina, 17th International Scientific Conference Globalization and Its Socio-Economic Consequences, p. 2524-2531, 13 pp. 2017.
Publisher The Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-80-8154-212-1
Keywords (in Czech) globalizace a internacionalizace; podnikové prostředí; podniková strategie
Keywords in English Globalization and internationalization; corporate environment; business strategy
Tags KEM2, STM
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Changed: 14/2/2018 10:23.
Abstract
The changes of the corporate environment that has taken part during the last decade significantly influence the function and behaviour of the enterprises. The effects of globalization and internationalization processes in turbulent environments are becoming increasingly intense, creating a need to a fundamental change of corporate architecture, including the development of business strategy development plans. If an enterprise, as an organized system wants to be effective and sustainable, it must be competitive both at the local, regional and national level and worldwide. This brings a new challenge to the corporate area. In particular, the top management should bear the crucial responsibility for the corporate development and its possibilities as a tool of competitiveness and stable prosperity. The basis for this new direction is the creation of qualified corporate strategies. The basic feature of such strategies include dynamism, based on anticipating the expected development of demand, prices, inputs, taxes, depreciation rates, expected available resources, and others. The main goal of the strategy, as currently being developed, is to prepare the enterprise for the expected future development of the area and at the same time to develop the ability to react quickly to pre-precisely unspecified changes. The paper discusses the results of a wide research of the corporate area in the Czech Republic (approximately 500 enterprises of all the most important sectors and sizes, performed in 2016) focusing on the issue of creating and implementing a corporate strategy in the conditions of a globalizing market environment with intensified competitive pressures.
Abstract (in Czech)
Změny, které se odehrávají v posledním desetiletí v podnikovém prostředí, mají zásadní vliv na funkci a chování podniků. Vlivy globalizačních a internacionalizačních procesů v podmínkách současného turbulentního prostředí jsou stále intenzivnější a vyvolávají potřebu změnit zásadním způsobem podnikovou architekturu včetně tvorby rozvojových podnikových strategických plánů. Podnik, jako organizovaný systém, má-li být efektivní a udržitelný, musí být konkurenceschopný jak na lokální, regionální, národní úrovni, ale i v celosvětovém měřítku. Toho lze dosáhnout jen systematicky prováděnými operacemi zásadního strategického charakteru na bázi vědeckotechnického rozvoje, inovací, budováním celosvětových distribučních sítí, účelně řízenými investicemi a rozvojem tvůrčích lidských zdrojů. Před podnikovou sférou se otevírá nová výzva, kdy zejména vrcholový management ponese rozhodující zodpovědnost za rozvoj podnikového potenciálu jako nástroje jeho konkurenceschopnosti a trvalé prosperity. Základem pro tento nový směr je tvorba kvalifikovaných podnikových strategií, jejichž základním rysem je dynamičnost, založená na předvídání očekávaného vývoje poptávky, cen, vstupů, daní, odpisových sazeb, očekávaných disponibilních zdrojů aj. Hlavním cílem strategie zpracovávané v současné době je připravit podnik na očekávaný budoucí vývoj okolí a zároveň v podniku vypěstovat schopnost rychle reagovat na předem nespecifikované změny. V příspěvku jsou prezentovány výsledky ze široce založeného průzkumu podnikové sféry v ČR (cca 500 podniků) realizovaného v roce 2016, se zaměřením na problematiku tvorby a implementace podnikové strategie v podmínkách globalizujícího tržního prostředí s vysokými konkurenčními tlaky.
PrintDisplayed: 29/3/2024 10:38