CAHA, Zdeněk, Jaroslav STUCHLÝ, Michal ŠUTA a Michal RUSCHAK. ANALÝZA ZÁMĚRU STUDENTŮ DVOU VYSOKÝCH ŠKOL VĚNOVAT SE PODNIKATELKÉ ČINNOSTI. Mladá veda. Prešov: Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o., roč. 6, č. 1, s. 13-19. ISSN 1339-3189. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název ANALÝZA ZÁMĚRU STUDENTŮ DVOU VYSOKÝCH ŠKOL VĚNOVAT SE PODNIKATELKÉ ČINNOSTI
Název anglicky AN ANALYSIS OF THE INTENTION TO RUN A BUSINESS AMONG STUDENTS OF TWO UNIVERSITIES OF APPLIED SCIENCES
Autoři CAHA, Zdeněk, Jaroslav STUCHLÝ, Michal ŠUTA a Michal RUSCHAK.
Vydání Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2018, 1339-3189.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky Podnikatelská činnost; záměr podnikat; podnikatelské kompetence; studující
Klíčová slova anglicky Entrepreneurial activity; intention to run a business; entrepreneurial competence; learner
Štítky ERIH, NOP
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Změněno: 17. 4. 2018 10:49.
Anotace
Autoři toho příspěvku nejprve seznamují s termíny kompetence a podnikatelské kompetence a poté zkoumají na vzorku 132 studentů dvou profesně zaměřených vysokých škol (jedné české a jedné německé) záměr věnovat se samostatné podnikatelské činnosti. Zkoumáno je, zda studující zamýšlejí samostatně podnikat v období bezprostředně po ukončení vysokoškolského studia nebo následně až v časovém odstupu pěti let po ukončení studia. Výsledky ukázaly, že založení podniku či jeho převzetí ihned po ukončení studia zvažuje pouze nepatrný počet studentů obou institucí. V horizontu pěti let po ukončení studia si založení vlastního podniku či převzetí již existující společnosti dokáže představit už o něco větší část studujících, avšak v naprosté většině inklinují studenti k působení v zaměstnaneckém pracovním poměru. Jeví se proto jako žádoucí posílit a více akcentovat výuku podnikatelských kompetencí a podnikatelského myšlení na obou vysokých školách v rámci adekvátních studijních programů, což může umožnit absolventům jak najít odvahu k založení vlastní firmy, tak i zlepšit jejich celkovou zaměstnatelnost.
Anotace anglicky
The authors of this article first familiarize the readers with the terms competence, entrepreneurial competence and their interpretation and after that they examine the intention to start running an independent business on a sample set of 132 students of two professionally oriented HEIs (one Czech and one German school). The question is, whether the students intend to run an independent business in the period right after the completion of their university studies or later, after five years from the completion of the study. The results have shown that only a negligible number of the students of both the institutions consider a foundation or a takeover of a business right after the completion of the education. A slightly higher proportion of the students can imagine themselves starting a business or taking over an existing one after five years from the completion of the studies, however an absolute majority of the students incline to being employed. It therefore seems useful to strengthen and accent the teaching of entrepreneurial competences in adequate study programmes at both the universities, which might encourage the graduates to establish their own companies as well as to improve their overall employability.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 12:49