Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{41902, author = {Caha, Zdeněk and Stuchlý, Jaroslav and Ruschak, Michal and Šuta, Michal}, article_location = {Prešov}, article_number = {9}, keywords = {education; manager; small company; medium sized company; Czech Republic}, language = {cze}, issn = {1339-3189}, journal = {Mladá veda}, title = {MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH A STŘEDNĚ VELKÝCH FIRMÁCH V ČESKÉ REPUBLICE}, volume = {5}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 41902 AU - Caha, Zdeněk - Stuchlý, Jaroslav - Ruschak, Michal - Šuta, Michal PY - 2017 TI - MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH A STŘEDNĚ VELKÝCH FIRMÁCH V ČESKÉ REPUBLICE JF - Mladá veda VL - 5 IS - 9 SP - 1-12 EP - 1-12 PB - Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. SN - 13393189 KW - education KW - manager KW - small company KW - medium sized company KW - Czech Republic N2 - Profesionální řízení firmy je klíčovým faktorem pro její úspěšné fungování. V rámci podnikového vzdělávání by mělo tedy docházet prioritně k vzdělávání manažerů, jelikož řídit firmu znamená dosahovat stanovených firemních cílů pomocí a prostřednictvím ostatních pracovníků firmy. Ke vzdělávání manažerů dochází ve větším rozsahu především ve velkých firmách. V malých a středně velkých firmách ke vzdělávání manažerů sice dochází, nikoli však v takové míře, která by byla žádoucí. Cílem tohoto příspěvku je proto zjistit na vzorku 243 malých a středně velkých firem z České republiky, v jaké míře je v těchto firmách realizováno vzdělávání manažerů a následně, zda se jedná o vzdělávání jednodenní nebo vícedenní a také to, zda jde o vzdělávání jednorázové či periodické. Všeobecně totiž platí zásada, že pokud má být vzdělávání manažerů účinné, mělo by být vícedenní a periodické. Podniky jsme rozdělili do dvou kategorií podle počtu zaměstnanců na malé (10 – 49 zaměstnanců) a středně velké (50 – 249) zaměstnanců. Stanovili jsme hypotézu, že u více než 50 % malých i středně velkých podniků je součástí podnikového vzdělávání rovněž vzdělávání manažerů, které je u většiny podniků vícedenní a dochází k němu periodicky. Hypotéza nebyla potvrzena, avšak výsledky statistických testů ukázaly, že podíl středně velkých podniků, které realizují manažerské vzdělávání, je statisticky významně větší než 50 %. Ve skupině malých podniků byl sice dotazníkovým šetřením zjištěný podíl 53,1 %, ale vzhledem k rozložení dat nebylo možné na zvolené hladině významnosti spolehlivě prokázat, že reálný podíl v této skupině přesahuje hranici 50 %. Dolní hranice intervalového odhadu je 46,9 %. U středně velkých podniků tedy je, jak ukazují výsledky, kladen mnohem větší důraz na manažerské vzdělávání, než u malých podniků. Zároveň se však ukázalo u obou typů firem, že vzdělávání je organizováno spíše nárazově a jednorázově a kurzy jsou většinou jednodenní. Periodické vzdělávací programy malé a středně velké podniky realizují ve výrazně menšinovém (u malých podniků kolem 15 %, u středně velkých pod 30 %). ER -
CAHA, Zdeněk, Jaroslav STUCHLÝ, Michal RUSCHAK a Michal ŠUTA. MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH A STŘEDNĚ VELKÝCH FIRMÁCH V ČESKÉ REPUBLICE. \textit{Mladá veda}. Prešov: Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o., roč.~5, č.~9, s.~1-12. ISSN~1339-3189. 2017.
|