CAHA, Zdeněk, Jaroslav STUCHLÝ, Michal RUSCHAK a Michal ŠUTA. MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH A STŘEDNĚ VELKÝCH FIRMÁCH V ČESKÉ REPUBLICE. Mladá veda. Prešov: Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o., roč. 5, č. 9, s. 1-12. ISSN 1339-3189. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH A STŘEDNĚ VELKÝCH FIRMÁCH V ČESKÉ REPUBLICE
Název anglicky EDUCATION OF MANAGERS IN SMALL AND MEDIUM-SIZED COMPANIES IN THE CZECH REPUBLIC
Autoři CAHA, Zdeněk, Jaroslav STUCHLÝ, Michal RUSCHAK a Michal ŠUTA.
Vydání Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2017, 1339-3189.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky vzdělávání; manažer; rozšíření; malý podnik; středně velký podnik; Česká republika
Klíčová slova anglicky education; manager; small company; medium sized company; Czech Republic
Štítky ERIH, MAN
Změnil Změnila: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Změněno: 18. 4. 2018 07:33.
Anotace
Profesionální řízení firmy je klíčovým faktorem pro její úspěšné fungování. V rámci podnikového vzdělávání by mělo tedy docházet prioritně k vzdělávání manažerů, jelikož řídit firmu znamená dosahovat stanovených firemních cílů pomocí a prostřednictvím ostatních pracovníků firmy. Ke vzdělávání manažerů dochází ve větším rozsahu především ve velkých firmách. V malých a středně velkých firmách ke vzdělávání manažerů sice dochází, nikoli však v takové míře, která by byla žádoucí. Cílem tohoto příspěvku je proto zjistit na vzorku 243 malých a středně velkých firem z České republiky, v jaké míře je v těchto firmách realizováno vzdělávání manažerů a následně, zda se jedná o vzdělávání jednodenní nebo vícedenní a také to, zda jde o vzdělávání jednorázové či periodické. Všeobecně totiž platí zásada, že pokud má být vzdělávání manažerů účinné, mělo by být vícedenní a periodické. Podniky jsme rozdělili do dvou kategorií podle počtu zaměstnanců na malé (10 – 49 zaměstnanců) a středně velké (50 – 249) zaměstnanců. Stanovili jsme hypotézu, že u více než 50 % malých i středně velkých podniků je součástí podnikového vzdělávání rovněž vzdělávání manažerů, které je u většiny podniků vícedenní a dochází k němu periodicky. Hypotéza nebyla potvrzena, avšak výsledky statistických testů ukázaly, že podíl středně velkých podniků, které realizují manažerské vzdělávání, je statisticky významně větší než 50 %. Ve skupině malých podniků byl sice dotazníkovým šetřením zjištěný podíl 53,1 %, ale vzhledem k rozložení dat nebylo možné na zvolené hladině významnosti spolehlivě prokázat, že reálný podíl v této skupině přesahuje hranici 50 %. Dolní hranice intervalového odhadu je 46,9 %. U středně velkých podniků tedy je, jak ukazují výsledky, kladen mnohem větší důraz na manažerské vzdělávání, než u malých podniků. Zároveň se však ukázalo u obou typů firem, že vzdělávání je organizováno spíše nárazově a jednorázově a kurzy jsou většinou jednodenní. Periodické vzdělávací programy malé a středně velké podniky realizují ve výrazně menšinovém (u malých podniků kolem 15 %, u středně velkých pod 30 %).
Anotace anglicky
Professional management is a key factor for the successful operation of a company. The education of managers should therefore be a priority within corporate education policy because it enables them to achieve the set company goals through the employees of the company. Whereas the education of managers is generally widespread among large companies, this is not necessarily the case in small and medium-sized companies. The aim of the research set out in this paper was to determine, on the basis of a sample set of 243 small and medium-sized companies, to what extent the education of managers takes place in such companies, and consequently, whether that education is organized for one or more days, and whether it is organized on a one-off or regular basis. The analysis was performed against the generally accepted principle that in order for the education of managers to be effective it must be Zdeconducted over several days and regularly. The companies were divided into two categories according to the number of employees: small (10-49 employees) and medium-sized (50-249 employees). The hypothesis that was tested states that the education of managers is part of corporate education policy in more than 50 % of the small and medium-sized companies and that it is organized over several days and on a regular basis. The hypothesis was refuted. However, the results of the statistical tests showed that the proportion of medium-sized companies that organize education for managers is statistically significantly higher than 50%. Among small companies, this proportion stood at 53.1 % on the basis of the questionnaire survey. However, the reliability of this figure was impossible to prove at the chosen significance level due data distribution issues. The lower limit of the interval estimation was 46.9 %. The results firstly show that greater emphasis is placed on the education of managers in medium-sized companies than in small ones, and secondly, that the form of education in both groups of companies is organized on one-off, one-day basis. In addition, regular education programmes are only organized in a minority of small and medium-sized companies (about 15 % of small companies and less than 30 % of mediumsized ones).
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 14:15