SIDIBE, Karim and Daniel RAUŠER. Výuka náboženství v Evropě (Religious Education in Europe). Auspicia. České Budějovice: VŠERS, XIV, No 2, p. 129-140. ISSN 1214-4967. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výuka náboženství v Evropě
Name (in English) Religious Education in Europe
Authors SIDIBE, Karim and Daniel RAUŠER.
Edition Auspicia, České Budějovice, VŠERS, 2017, 1214-4967.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) výuka náboženství;katecheze;religionistika;nadkonfesní;inter náboženský
Keywords in English religious education;catechesis;religious studies;interconfessional;interreligious
Tags ACJ_2, ERIH, KCJ1, RIV17
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 17/4/2018 13:34.
Abstract
Cílem tohoto článku je analyzovat základní koncepty a principy výuky náboženství v Evropě a představit český koncept výuky náboženství v evropském kontextu. Výuka náboženství je dynamicky se rozvíjející předmět, ale všechna schémata jsou velmi obecná. Vždy je třeba vzít v úvahu konkrétní specifika dané společnosti, historický, společenský, politický a akademický kontext každé země. V některých zemích došlo díky historickému vývoji k přerušení tradice výuky náboženství a ještě se nepodařilo tento předmět úspěšně zavést do národního vzdělávacího systému, v jiných převládá tradiční katechetické pojetí a nedaří se jej modernizovat, jiné země dávají přednost nadkonfesnímu religionistickému pojetí a další země či regiony rozvíjí ekumenické či inter-náboženské koncepce.
Abstract (in English)
The aim of this paper is to analyze the basic concepts and principles of religious education in Europe and to demonstrate the Czech concept of RE within the European context. Religious education is a subject with a dynamic development, which transcends all definitions. It is essential to take into account the specifics of every society, historic, social and academic context of every country. There was an interruption of religious education in some countries due to historic events and the subject has not been successfully reintroduced into the national educational system yet. Some countries prefer traditional catechetic concept and fail to modernize it, other countries prefer interconfessional concept like in religious studies, yet other countries are developing ecumenical or interreligious concepts.
PrintDisplayed: 29/3/2024 11:03