KRAŤKOVÁ, Jindřiška. Soukromé doučování s důrazem na jazykové vzdělávání v České republice, na Slovensku a v Rakousku (Private Extra Lessons, Focused on Language Education in the Czech republic, Slovakia and Austria). Auspicia. České Budějovice: VŠERS, XIV, No 2, p. 197-207. ISSN 1214-4967. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Soukromé doučování s důrazem na jazykové vzdělávání v České republice, na Slovensku a v Rakousku
Name (in English) Private Extra Lessons, Focused on Language Education in the Czech republic, Slovakia and Austria
Authors KRAŤKOVÁ, Jindřiška.
Edition Auspicia, České Budějovice, VŠERS, 2017, 1214-4967.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) soukromé doučování; jazykové vzdělávání; Česká republika; Slovensko; Rakousko
Keywords in English Private Extra Lessons; Language Education; the Czech republic; Slovakia; Austria
Tags ERIH, KCJ9, RIV17
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 17/4/2018 14:34.
Abstract
Příspěvek si klade za úkol zjistit základní informace o soukromém doučování v České republice, na Slovensku a v Rakousku, o jeho existenci vedle hlavního vzdělávacího proudu, důvodech jeho vzniku (nedostatečná funkce hlavního vzdělávacího proudu či jako prostředek nástavby – např. příprava na mezinárodně uznávané zkoušky), zda je jeho existence legislativně ošetřena, jaký přístup má stát ke stínovému vzdělávaní (např. podpora, ignorace či jeho zakázání). Zkoumán je rovněž sociální status vyučujících, jejich zapojení a jejich možných pohnutek do soukromého doučování. Práce se soustředí nejen na poskytovatele, ale i klienty sektoru soukromého vzdělávání.
Abstract (in English)
The objective of the paper is to find the basic information about private extra lessons in the Czech Republic, Slovakia and Austria and its occurence in the relation to the mainstream education, the reasons for its occurrence (insufficient functioning of the mainstream education or as a means of follow-up study, such as training preparation for internationally recognised language exams); whether its existence is founded in law, the approach the state takes to shadow education (support, disregard or ban). In addition, it also explores the social status of educators, their involvement and their motives  for being interested in private extra lessons. The paper focus not only to providers but also to the clients of the private education sector.
PrintDisplayed: 28/3/2024 13:26