SLÁDKOVÁ, Věra and Lee MACKENZIE. COMMA AS PUNCTUATION DEVICE IN CZECH SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ ENGLISH ESSAYS. Auspicia. České Budějovice: VŠERS, XIV, 3-4, p. 109-142. ISSN 1214-4967. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name COMMA AS PUNCTUATION DEVICE IN CZECH SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ ENGLISH ESSAYS
Name in Czech Čárka jako interpunkční znaménko v písemných maturitních pracích z angličtiny českých studentů
Authors SLÁDKOVÁ, Věra and Lee MACKENZIE.
Edition Auspicia, České Budějovice, VŠERS, 2017, 1214-4967.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) čárka;souřadící spojky;větné modifikátory stojící v iniciální pozici;vedlejší věty;vedlejší věty vztažné
Keywords in English comma;coordinating conjunctions;introductory phrases;subordinate clauses;relative clauses
Tags ERIH, KCJ1, RIV17
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Changed: 18/4/2018 08:17.
Abstract
This paper studies comma usage in Czech secondary school Maturita essays with a view to determining to what extent Czech punctuation rules based on syntactic aspects are transferred into English. For this reason corpus-informed research on the comma use in compound, complex and simple sentences was carried out; the vagueness of rules regarding English punctuation was investigated, and the disambiguating function of the comma in English highlighted. The authors tentatively conclude that secondary school teachers, in addition to teaching pedagogical rules of thumb regarding punctuation conventions, should focus more on contextualised, meaning-making potential of the comma.
Abstract (in Czech)
Tato studie zkoumá používání čárky v maturitních pracích českých středoškoláků s cílem určit, do jaké míry jsou pravidla české interpunkce, odrážející syntaktickou strukturu vět, přenášena do angličtiny. K tomuto účelu byl proveden korpusový výzkum zabývající se používáním čárky ve větách jednoduchých a souvětích a byl vysvětlen nejednotný pohled na používání čárky v angličtině s důrazem na její funkci při rozlišování významu. Na tomto základě autoři doporučují středoškolským učitelů používat zjednodušená pedagogická pravidla a zaměřit se více na významotvorný potenciál čárky v konkrétním kontextu.
PrintDisplayed: 29/3/2024 00:14