SLÁDKOVÁ, Věra. UČEBNICE ANGLICKÉHO JAZYKA NEJČASTĚJI POUŽÍVANÉ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH PŘIPRAVUJÍCÍCH STUDENTY KE SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY Z ANGLIČTINY (English Language Coursebooks Most Frequently Used at Secondary Schools Preparing Students for the National Part of School leaving Exam in English). Auspicia. České Budějovice: VŠERS, XIV, No 2, p. 158-174. ISSN 1214-4967. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name UČEBNICE ANGLICKÉHO JAZYKA NEJČASTĚJI POUŽÍVANÉ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH PŘIPRAVUJÍCÍCH STUDENTY KE SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY Z ANGLIČTINY
Name (in English) English Language Coursebooks Most Frequently Used at Secondary Schools Preparing Students for the National Part of School leaving Exam in English
Authors SLÁDKOVÁ, Věra.
Edition Auspicia, České Budějovice, VŠERS, 2017, 1214-4967.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) učebnice; kurikulum; dotazníkové šetření; jazyková kompetence; úrovně učebnic; přizpůsobování učebnic
Keywords in English coursebooks; curriculum; questionnaire survey; language competence; coursebook levels; coursebook adjustment
Tags ERIH, KCJ1, RIV17
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 17/4/2018 13:57.
Abstract
Tato studie popisuje výukový kontext, ve kterém dochází k výběru učebnic angličtiny na středních školách v České republice. Klíčová role učitele v tomto procesu je dána tím, že se nemusí řídit závaznými kritérii nadřízených orgánů, ale nezískává od nich ani odbornou pomoc. Studie dále seznamuje s dotazníkovým šetřením, ze kterého vyplynulo, že nejpoužívanější učebnicí ve školním roce 2016/2017 byla učebnice Maturita Solution, následována s velkým odstupem učebnicemi New Headway a New English File. Úrovně učebnic používaných v jednotlivých ročnících jsou velice různé a závislé na mnoha různých aspektech.
Abstract (in English)
This paper describes the learning situation in which English teaching coursebooks are being chosen by language teachers in the Czech Republic. The key role of teachers in the process is determined mainly by the absence of binding criteria and assistance provided by superior authority. The study also presents the results of a questionnaire survey which reveals that the most commonly used course book in the school year 2016/2017 was Maturita Solution, followed by New Headway and New English File. The level of the used coursebooks in individual school years differs greatly, perhaps due to variables of the learning context.
PrintDisplayed: 29/3/2024 16:45