CAHA, Zdeněk and Michal RUSCHAK. Differences in the Organization and Planning of Corporate Education in Medium-Sized and Large Companies in the Czech Republic. In Khalid S. Soliman. Vision 2020: Sustainable Economic development, Innovation Management, and Global Growth. Madrid: International Business Information Management Association (IBIMA). p. 2526-2533. ISBN 978-0-9860419-9-0. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Differences in the Organization and Planning of Corporate Education in Medium-Sized and Large Companies in the Czech Republic
Name in Czech Rozdíly v organizaci a plánování podnikového vzdělávání ve středních a velkých firmách v České republice
Authors CAHA, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal RUSCHAK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Madrid, Vision 2020: Sustainable Economic development, Innovation Management, and Global Growth, p. 2526-2533, 8 pp. 2017.
Publisher International Business Information Management Association (IBIMA)
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Spain
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/75081431:_____/17:00001242
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-0-9860419-9-0
UT WoS 000443640501120
Keywords (in Czech) firemní vzdělávání; firmy; plánování; Česká republika
Keywords in English corporate education; companies; planning; Czech Republic
Tags PRM, RIV18, WOS
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 6/12/2018 10:20.
Abstract
Effective and systematic corporate education, as a part of the overall company strategy, shows to be a key aspect for the maintenance of competitiveness in the present economy of knowledge. The aim of this paper is therefore to find out by means of a questionnaire survey to what extent large and medium sized companies in the Czech Republic apply a systematic approach to education, which is among others linked to the existence of long-term and annual education plans and also to the fact that education is organized systematically by the personnel department or by a dedicated staff department focused on education. We set two hypotheses. The first one was, that at least 70 % of large companies and 50 % of medium sized companies deal with education within the personnel department or within a separate staff department focused on education, and the second one was, that at least 70 % of large companies and 50 % of medium sized companies have a long-term education plan in place and also an annual education plan. Although none of the hypotheses was confirmed, a fact has been proven, that large companies after all approach to corporate education more systematically than medium-sized ones.
Abstract (in Czech)
Efektivní a systematické podnikové vzdělávání jako součást celkové firemní strategie se zdá být klíčovým aspektem udržení konkurenceschopnosti podniku v současné znalostní ekonomice. Cílem tohoto příspěvku je proto zjistit prostřednictvím dotazníkového šetření, do jaké míry uplatňují velké a středně velké podniky v České republice systematický přístup ke vzdělávání, který mimo jiné souvisí s existencí dlouhodobých a ročních plánů vzdělávání a také s tím, zda je vzdělání systematicky organizované personálním oddělením nebo specializovaným personálním oddělením zaměřeným na vzdělání. Stanovili jsme dvě hypotézy. První z nich, že alespoň 70% velkých a 50% středně velkých firem řeší vzdělávání v rámci personálního oddělení nebo v rámci samostatného oddělení zaměřeného na vzdělávání. Druhá, že nejméně 70% velkých firem a 50 % středně velkých firem disponuje dlouhodobým a také ročním plánem vzdělávání. Přestože žádná z hypotéz nebyla potvrzena, byla prokázána skutečnost, že velké firmy přistupují k podnikovému vzdělávání systematičtěji než středně velké firmy.
PrintDisplayed: 29/3/2024 13:04