CAHA, Zdeněk. The Extension of Education and Development for Company Managers in the Czech Republic. In Khalid S. Soliman. Vision 2020: Sustainable Economic development, Innovation Management, and Global Growth. Madrid: International Business Information Management Association (IBIMA). s. 750-758. ISBN 978-0-9860419-9-0. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Extension of Education and Development for Company Managers in the Czech Republic
Název česky Rozšíření manažerského vzdělávání ve firmách v České republice
Autoři CAHA, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Madrid, Vision 2020: Sustainable Economic development, Innovation Management, and Global Growth, od s. 750-758, 9 s. 2017.
Nakladatel International Business Information Management Association (IBIMA)
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Španělsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Kód RIV RIV/75081431:_____/17:00001464
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN 978-0-9860419-9-0
UT WoS 000443640500073
Klíčová slova česky vzdělávání; rozvoj; manažer; rozšíření; Česká republika
Klíčová slova anglicky education; development; manager; extension; Czech Republic
Štítky RIV19, RLZ_a, WOS
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Změněno: 6. 12. 2018 10:42.
Anotace
"Managers face constant changes to the external as well as the internal environment of the company which, in order to be mitigated, require their continuous education. The aim of this article was therefore to find out from a sample set of 607 companies in the Czech Republic as to whether educational courses for managers are organized through in-company educational schemes and if so, whether they are provided as one-day or multiple-day courses and on a one-shot or periodical basis. We are convinced that educational courses should be multiple-day and periodic in order to be effective in meeting their aims. We have divided the surveyed companies into four categories according to company size, and set the hypothesis that in more than 50% of the companies, educational courses for managers are a part of in-company training, taking place over a number of days and occurring periodically. The hypothesis was not confirmed, but the results of the statistical assessment of the questionnaire survey showed that educational courses for managers in the CR are organised in a statistically significantly higher proportion than 50% of companies (except for medium sized companies). The proportion is the highest amongst large companies, where it can be significantly statistically estimated at more than 80 %. The results also show that educational courses are usually organized on a one-shot and one-day basis. Only the large companies category saw a majority organizing multiple-day educational programmes. The share of companies organizing periodic educational programmes represents a substantial minority."
Anotace česky
Manažeři čelí neustálým změnám vnějšího i vnitřního prostředí firmy, což si vyžaduje jejich kontinuální vzdělávání. Cílem příspěvku bylo proto zjistit na vzorku 607 podniků, zda je ve firmách v České republice realizováno v rámci podnikového vzdělávání rovněž vzdělávání manažerů a pakliže ano, zda se jedná o vzdělávání jednodenní nebo vícedenní a také to, zda jde o vzdělávání jednorázové či periodické. Domníváme se totiž, že pokud má být vzdělávání manažerů účinné, mělo by být vícedenní a periodické. Podniky jsme rozdělili do čtyř kategorií podle počtu zaměstnanců. Stanovili jsme hypotézu, že u více než 50 % podniků je součástí podnikového vzdělávání rovněž vzdělávání manažerů, které je u většiny podniků vícedenní a dochází k němu periodicky. Hypotéza sice nebyla potvrzena, nicméně z výsledků statistického vyhodnocení dotazníkového šetření vyplývá, že manažerské vzdělávání je ve firmách v ČR realizováno ve statisticky významně větším podílu než 50% (s výjimkou středně velkých podniků). U velkých podniků je manažerské vzdělávání realizováno v nejvyšší míře, kterou lze statisticky významně odhadnout na více než 80%. Zároveň se však ukazuje, že vzdělávání je organizováno spíše nárazově a jednorázově a kurzy jsou většinou jednodenní. Vícedenní vzdělávací programy realizují ve většinovém podílu pouze velké podniky. Periodické vzdělávací programy podniky realizují ve výrazně menšinovém podílu.
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 02:04