TOMÁŠKOVÁ, Elena. Roľ političeskoj publicistiki v obogaščeniji frazeologičeskoho slovarja russkogo jazyka (The role of political journalism in enriching of Russian phraseology vocabulary). Studia Slavica. Ostrava: Ostravská univerzita, filozofická fakulta, 2017, 2017, XXI, No 1, p. 77-83, 12 pp. ISSN 1803-5663.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Roľ političeskoj publicistiki v obogaščeniji frazeologičeskoho slovarja russkogo jazyka
Name in Czech Role politické publicistiky v obohacování frazeologického slovníku ruského jazyka
Name (in English) The role of political journalism in enriching of Russian phraseology vocabulary
Authors TOMÁŠKOVÁ, Elena.
Edition Studia Slavica, Ostrava, Ostravská univerzita, filozofická fakulta, 2017, 2017, 1803-5663.
Other information
Original language Russian
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) idiom; neofrazém; internetové memy; politická publicistika; politická konfrontace
Keywords in English idiom; neophraseme; internet meme; political journalism; political confrontation
Tags ERIH, RIV17, RJM
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 17/4/2018 14:43.
Abstract
V staťje issledujutsja novyje frazeologičeskije jedinicy, pojavivšijesja v jazyke sredstv massovoj informacii, v pervuju očereď v političeskoj publicistike. Podčjorkivajetsja važnosť roli sovremennoj političeskoj publicistiki v popolněniji frazeologičeskogo slovarja russkogo jazyka. Frazeologizmy rassmatrivajutsja kak část jazykovoj kartiny mira i marker političeskogo protivostojanija, voznikšego v poslednije gody na postsovětskom prostranstvě na foně ukrainskogo krizisa.V processe analyza političeskoj publicistiki kak resursa obogaščenija frazeologičeskogo slovarja vyděljajutsja istočniki vozniknověnija neofrazem, sredi kotorych odnimi iz naiboleje produktivních javljajutsja citaty političeskich dějatelej i internet-memy.
Abstract (in Czech)
Článek zkoumá nová frazeologická spojení, která se objevují v jazyce médií, především v politické publicistice. Je zdůrazněna důležitost role moderní politické publicistiky v obohacování frazeologického slovníku ruského jazyka. Provádí se analýza Idiomů jak součásti jazykového obrazu světa a důležitého ukazatelu politické konfrontace, která se v posledních letech objevila na post-sovětském prostoru na pozadí ukrajinské krize. Při analýze politické publicistiky jako způsobu obohacování frazeologického slovníku se vyznačují nejproduktivnější zdroje vzniku neofrazémů, ke kterým patří výroky politiků a internetové memy.
Abstract (in English)
The paper investigates new phraseological units appearing in the language of the media, primarily in political journalism. The importance of the modern political journalism role in the replenishing of Russian language phraseology vocabulary is emphasized. Idioms considered as part of a language picture of the world and political confrontation marker emerged in recent years in the post-Soviet space against the background of the Ukrainian crisis. During the analysis of political journalism as a resource of phraseology vocabulary enrichment the most productive sources of neophraseme occurrence are distinguished, among that one of the more productive are quotes of politicians and internet memes.
PrintDisplayed: 25/4/2024 08:58