Detailed Information on Publication Record
2016
Data Envelopment Analysis for Technological, Environmental and Economic Analysis of Motorway Underpasses
MYŠKOVÁ, Kateřina and Jaroslav ŽÁKBasic information
Original name
Data Envelopment Analysis for Technological, Environmental and Economic Analysis of Motorway Underpasses
Name in Czech
Technologická, environmentální a ekonomická analýza dálničních podchodů metodou obálek dat
Authors
MYŠKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor) and Jaroslav ŽÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
ACTA UNIVERSITATIS AGRICULTURAE ET SILVICULTURAE MNDELINEAE BRNUNENSIS, Brno, Mendelu Brno, 2016, 2464-8310
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
20102 Construction engineering, Municipal and structural engineering
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/16:00001434
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
dálniční mosty; migrace; dea; podchody; celkové náklady; migrační potenciál
Keywords in English
motorway bridges; wildlife migration; data envelopment analysis; underpasses; total costs; migration potential
Změněno: 14/10/2019 08:57, Ing. Anna Palokha
V originále
Underpasses play an important role in ensuring permeability of line traffic structures (motorways, expressways) for feral species. There are many studies, articles and methodological guidebooks available describing proper design principles for technical parameters of underpasses and their placement within the terrain. Width, height and length are the main technical parameters affecting wildlife migration. Wildlife behaviour and their requirements for the mentioned technical parameters of underpasses also have been examined in depth. In practically all cases, underpass functionality grows with increasing width and height. Of course, this also results in greater construction costs. The objective should therefore be to find a balanced compromise enabling “sufficient” functionality while maintaining “reasonable” costs. Data envelopment analysis (DEA) provides a way to identify “good” solutions in the sense of “sufficient” underpass functionality with “reasonable” total costs. Underpass functionality calculations were based on a methodology for calculating migration potentials (Žák and Florian, 2013). Total costs were established according to actual construction work prices in the Czech Republic, including prices for preparations, design, construction, maintenance, and demolition. The results indicate that DEA can be used to find “good” solutions and can be of assistance in particular when planning measures to ensure motorways are permeable to wildlife.
In Czech
Dálniční podchody hrají významnou roli při zajišťování migrací volně žijících živočichů. Ekologické dopady liniových staveb jsou stále více diskutované. Důležitým prvkem pro zajištění průchodnosti dálnice jsou podchody. Šířka, výška a délka jsou hlavní technické parametry, které ovlivňují migraci zvířat. Na první pohled je zřejmé, že velké hodnoty šířky a výšky podchodu zajišťují jeho dobrou funkčnost, způsobují však vysokou finanční náročnost. Malé hodnoty délky podchodu jsou vhodné jak z hlediska ekologie, tak i ekonomie, nejde je však reálně naplnit. Cílem článku je na základě dat pomocí vhodné statistické metody ověřit, zda uvedené technické parametry mají vliv na migraci zvířat a jak velký. Vhodným statistickým nástrojem je v tomto případě data envelopment analysis (DEA).