2016
Data Envelopment Analysis for Technological, Environmental and Economic Analysis of Motorway Underpasses
MYŠKOVÁ, Kateřina a Jaroslav ŽÁKZákladní údaje
Originální název
Data Envelopment Analysis for Technological, Environmental and Economic Analysis of Motorway Underpasses
Název česky
Technologická, environmentální a ekonomická analýza dálničních podchodů metodou obálek dat
Autoři
MYŠKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant) a Jaroslav ŽÁK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
ACTA UNIVERSITATIS AGRICULTURAE ET SILVICULTURAE MNDELINEAE BRNUNENSIS, Brno, Mendelu Brno, 2016, 2464-8310
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
20102 Construction engineering, Municipal and structural engineering
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/75081431:_____/16:00001434
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky
dálniční mosty; migrace; dea; podchody; celkové náklady; migrační potenciál
Klíčová slova anglicky
motorway bridges; wildlife migration; data envelopment analysis; underpasses; total costs; migration potential
Změněno: 14. 10. 2019 08:57, Ing. Anna Palokha
V originále
Underpasses play an important role in ensuring permeability of line traffic structures (motorways, expressways) for feral species. There are many studies, articles and methodological guidebooks available describing proper design principles for technical parameters of underpasses and their placement within the terrain. Width, height and length are the main technical parameters affecting wildlife migration. Wildlife behaviour and their requirements for the mentioned technical parameters of underpasses also have been examined in depth. In practically all cases, underpass functionality grows with increasing width and height. Of course, this also results in greater construction costs. The objective should therefore be to find a balanced compromise enabling “sufficient” functionality while maintaining “reasonable” costs. Data envelopment analysis (DEA) provides a way to identify “good” solutions in the sense of “sufficient” underpass functionality with “reasonable” total costs. Underpass functionality calculations were based on a methodology for calculating migration potentials (Žák and Florian, 2013). Total costs were established according to actual construction work prices in the Czech Republic, including prices for preparations, design, construction, maintenance, and demolition. The results indicate that DEA can be used to find “good” solutions and can be of assistance in particular when planning measures to ensure motorways are permeable to wildlife.
Česky
Dálniční podchody hrají významnou roli při zajišťování migrací volně žijících živočichů. Ekologické dopady liniových staveb jsou stále více diskutované. Důležitým prvkem pro zajištění průchodnosti dálnice jsou podchody. Šířka, výška a délka jsou hlavní technické parametry, které ovlivňují migraci zvířat. Na první pohled je zřejmé, že velké hodnoty šířky a výšky podchodu zajišťují jeho dobrou funkčnost, způsobují však vysokou finanční náročnost. Malé hodnoty délky podchodu jsou vhodné jak z hlediska ekologie, tak i ekonomie, nejde je však reálně naplnit. Cílem článku je na základě dat pomocí vhodné statistické metody ověřit, zda uvedené technické parametry mají vliv na migraci zvířat a jak velký. Vhodným statistickým nástrojem je v tomto případě data envelopment analysis (DEA).