LAMICH, David, Marian MARSCHALKO, Isik YILMAZ, Petra BEDNÁŘOVÁ, Dominik NIEMIEC and Václav MIKULENKA. Subsidence measurements in roads and implementation in land use plan optimisation in areas affected by deep coal mining. Environmental Earth Sciences. Berlín: Springer Verlag, vol. 1, No 75, p. 1-11, 12 pp. ISSN 1866-6280. doi:10.1007/s12665-015-4933-2. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Subsidence measurements in roads and implementation in land use plan optimisation in areas affected by deep coal mining
Name in Czech Dotčené měření na silnicích a implementace v optimalizaci územního plánu v oblastech postižených hlubinnou těžbou uhlí
Authors LAMICH, David (203 Czech Republic, guarantor), Marian MARSCHALKO (792 Turkey), Isik YILMAZ (792 Turkey), Petra BEDNÁŘOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Dominik NIEMIEC (203 Czech Republic) and Václav MIKULENKA (203 Czech Republic).
Edition Environmental Earth Sciences, Berlín, Springer Verlag, 2016, 1866-6280.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 20101 Civil engineering
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/75081431:_____/16:00001140
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Doi http://dx.doi.org/10.1007/s12665-015-4933-2
UT WoS 000370239800069
Keywords (in Czech) Kategorie stavebních pozemků; Česká republika; Hlubinná těžba uhlí; Vyhodnocení inženýrsko geologických podmínek; Optimalizace půdního plánu; Silnice; Využití měření poklesů
Keywords in English Building site categorie;Czech Republic;Deep coal mining;Evaluation of engineering geological conditions;Land use plan optimisation;Road; Use of subsidence measurements
Tags KST1, RIV17, WOS
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 12/3/2018 15:24.
Abstract
This paper presents a study of 12-year monitoring of ground subsidence along a selected road affected by subsidences trough induced by underground black coal mining in the largest mining district in the Czech Republic. The major scientific contribution of this study is that it suggests a new methodology that involves independent observation of a subsidence trough in the linear direction (a road), permitting determination of the ground deformation parameters and related building site categories. In areas affected by deep coal mining, it is vital to update the current status of the building site categories, which represent the zones ofpotential hazard posed to the existing structures or future development. It is possible to identify the actual conditions in the localities using systematical measurements along roads which are in any case required for periodical maintenance in areas of underground mining. Prognoses may be subsequently optimised in this way and investors, property owners and mining companies may benefit through saving on costs associated with subsidence damage. In fact, there are two eventualities, i.e., the conditions either improve or deteriorate. The latter occurred in the case of the study area. In the beginning, the majority of the study area, i.e., 91 %, belonged to the most suitable category of building sites, which means that development was possible without any restrictions. At the end of the observation, the measurements showed a prominent fall of the subsidence trough, and as much as 19 % of the area fell into the least suitable categories I or II, where development is prohibited. The publication recommends that mining companies use road monitoring as an independent monitoring tool to determine the hazard inregions affected by deep coal mining. It is possible to conveniently verify the prognostic maps in land use planning in this way.
Abstract (in Czech)
Tento příspěvek představuje studii 12letého monitoringu úpadku podél vybrané silnice postižené podzemními ložisky vyvolanými podzemním těžbou černého uhlí v největší hornické čtvrti v České republice. Významným vědeckým přínosem této studie je, že navrhuje novou metodologii, která zahrnuje nezávislé pozorování poklesového úseku v lineárním směru (silnici), umožňující stanovení zemních deformačních parametrů a souvisejících kategorií stavenišť. V oblastech postižených hlubinnou těžbou uhlí je nezbytné aktualizovat aktuální stav kategorií stavenišť, které představují zóny potenciálního nebezpečí pro stávající struktury nebo budoucí vývoj. Je možné identifikovat aktuální podmínky v lokalitách pomocí systematických měření na silnicích, které jsou v každém případě nutné pro pravidelnou údržbu v oblastech hlubinného dobývání. Prognózy mohou být následně optimalizovány tímto způsobem a investoři, majitelé nemovitostí a těžební společnosti mohou těžit z úspory na nákladech spojených s poškozením. Ve skutečnosti existují dvě možnosti, tj. Podmínky se buď zlepší, nebo se zhorší. Ta se objevila v případě studijní oblasti. Na počátku patřila většina studijní oblasti, tj. 91%, do nejvhodnější kategorie staveb, což znamená, že vývoj byl možný bez omezení. Na konci pozorování měření zaznamenaly výrazný pokles poklesu a až 19% plochy se dostalo do nejméně vhodných kategorií I nebo II, kde je vývoj zakázán. Publikace doporučuje, aby těžební společnosti používaly monitorování silnic jako nezávislý monitorovací nástroj pro určení nebezpečí v oblastech postižených hlubinnou těžbou uhlí. Prognostické mapy v územním plánování lze tímto způsobem pohodlně ověřit.
PrintDisplayed: 28/3/2024 09:39