CAHA, Zdeněk. ABSENCE ETICKÉHO KODEXU V PODNICÍCH V ČESKÉ REPUBLICE (ABSENCE OF A CODE OF ETHICS IN COMPANIES IN THE CZECH REPUBLIC). Mladá veda. Prešov: Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o., vol. 5, No 5, p. 1-7. ISSN 1339-3189. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name ABSENCE ETICKÉHO KODEXU V PODNICÍCH V ČESKÉ REPUBLICE
Name (in English) ABSENCE OF A CODE OF ETHICS IN COMPANIES IN THE CZECH REPUBLIC
Authors CAHA, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2017, 1339-3189.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/75081431:_____/17:00002028
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) absence; etický kodex; Česká republika
Keywords in English absence; code of ethics; Czech Republic
Tags ERIH, RIV17 KEM8, RIV21
Changed by Changed by: Mgr. Nikola Petříková, učo 28324. Changed: 28/4/2022 07:33.
Abstract
Etický kodex je možno považovat za základní kámen etického řízení organizace. Výskyt etického kodexu sám o sobě sice nezaručuje etické řízení v podniku, nicméně je jedním z jeho důležitých předpokladů. Příspěvek se zabývá absencí etického kodexu v podnicích v České republice. Základním cílem příspěvku je ověřit hypotézu, zda je podíl podniků, které etický kodex nemají, avšak tento nástroj postrádá, statisticky významně větší než 10 %. Kvantitativní dotazníkové šetření jsme realizovali na vzorku 607 českých podniků. Hypotézu jsme testovali pro jednotlivé velikosti podniků samostatně. Došli jsme k zjištění, že u skupin mikropodniků, středních podniků a velkých podniků je mezi podniky, které etický kodex nemají, avšak jej postrádají, statisticky významně větší než 10 %. Ve skupině malých podniků se tato hypotéza jen velmi těsně neprokázala.
Abstract (in English)
A code of ethics can be considered as the cornerstone of company’s ethical management. Although the existence of the code of ethics itself does not in guarantee ethical management in such company, it is one of its important prerequisites. The paper deals with the absence of a code of ethics in companies in the Czech Republic and its primary objective is to verify the hypothesis of whether the proportion of companies that do not have a code of ethics but would like to apply it is statistically significantly larger than 10%. A quantitative questionnaire survey was carried out on a sample of 607 Czech companies. We tested the hypothesis individually for individual company sizes. The result was that for micro, medium and large companies that do not have a code of ethics the proportion is statistically significantly than 10%. The hypothesis was not only narrowly confirmed for small companies.
PrintDisplayed: 29/3/2024 15:54