STRAKOVÁ, Jarmila, Petra PÁRTLOVÁ and Jan VÁCHAL. BUSINESS MANAGEMENT IN NEW GLOBAL ECONOMY. Acta Oeconomica Universitatis Selye. Komárno: Univerzita J. Selyeho, 6. ročník, 1. číslo, p. 155-164. ISSN 1338-6581. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name BUSINESS MANAGEMENT IN NEW GLOBAL ECONOMY
Name in Czech ŘÍZENÍ PODNIKŮ V PODMÍNKÁCH NOVÉ GLOBALIZUJÍCÍ EKONOMIKY
Authors STRAKOVÁ, Jarmila, Petra PÁRTLOVÁ and Jan VÁCHAL.
Edition Acta Oeconomica Universitatis Selye, Komárno, Univerzita J. Selyeho, 2017, 1338-6581.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) globalizace; podniková strategie; nová ekonomika; strategické metody
Keywords in English globalization; business strategy; new economy; strategic methods
Tags ERIH, KEM2, PRI, RIV17, STM
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Changed: 18/4/2018 08:15.
Abstract
The paper discusses the problem of strategic management in new global economy in the Czech Republic. The authors deal with the fact that the process of global interconnection of processes on a European and global scale requires the synthesis of classical approaches with new knowledge especially in the area of corporate governance and corporate strategy. The theory defines globalization processes and their impacts on the corporate environment, processes and decision making, characteristics of factors and processes influencing the corporate strategies. In a large sample of enterprises from the Czech Republic, the paper analyses the current situation of strategic management classified by sectors and size, including their scope of activities (local, national, global). The conclusion of the paper discusses the results of the research, the emerging trends that are applied to the corporate strategy as indicated by the research.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je zaměřen na problematiku strategického řízení podniků v podmínkách nové globalizující se ekonomiky v podmínkách České republiky. Autoři reagují na skutečnost, kdy proces globálního provázání procesů v evropském či světovém měřítku vyžaduje syntézu klasických přístupů s novými poznatky zejména v oblasti podnikového řízení a podnikové strategie. Teoretická část je věnována vymezení globalizačních procesů a jejich dopadů na podnikové prostředí, procesy a rozhodování, charakteristice faktorů a procesů ovlivňujících zpracování podnikových strategií včetně využití strategických metod v rámci podnikové situační analýzy. Prezentovány jsou definice tuzemských i zahraničních autorů včetně navrhovaných rovin řešení. Na rozsáhlém testovacím souboru 461 podniků z celé České republiky je analyzován současný stav strategického řízení podniků se sektorovou a velikostní diferenciací včetně rozsahu jejich působení (lokální, národní a mezinárodní). Závěr příspěvku je věnován výstupům z uvedeného šetření, novým trendům, které se v oblasti podnikové strategie uplatňují a byly v rámci souboru testovacích podniků indikovány. Naznačena je i predikci očekávaného vývoje v oblasti strategického řízení podniků.
PrintDisplayed: 29/3/2024 12:56