J 2017

PREVALENCE OF A CODE OF ETHICS IN THE CZECH REPUBLIC IN RELATION TO COMPANY SIZE AND MARKET ACTIVITY

CAHA, Zdeněk

Basic information

Original name

PREVALENCE OF A CODE OF ETHICS IN THE CZECH REPUBLIC IN RELATION TO COMPANY SIZE AND MARKET ACTIVITY

Name in Czech

Rozšíření etického kodexu v České republice ve vztahu velikosti podniku a aktivity trhu

Authors

CAHA, Zdeněk

Edition

Acta Oeconomica Universitatis Selye, Komárno, Univerzita J. Selyeho, 2017, 1338-6581

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

etický management; etický kodex; rozšíření; tržní aktivity

Keywords in English

ethical management; code of ethics; prevalence; market activity

Tags

ERIH, KEM2, RIV17
Změněno: 17/4/2018 15:00, Mgr. Eva Hynešová

Abstract

ORIG CZ

V originále

A code of ethics is one of the main ethical organizational management tools. Therefore the main objective of this article was to determine, on the basis of the results of the questionnaire survey in 607 Czech companies, whether the presence of a code of ethics in a company depends on the size of a company and its market activities in terms of the area in which it operates. The results of the survey have shown that there is a statistically significant increase in the prevalence of a code of ethics with company size but the increase in the prevalence of a code of ethics is uneven. The next finding was that there is a statistically significant increase in the prevalence of a code of ethics in relation to the increasing market activities of a company (among national, multinational and regional companies). It may therefore be concluded that the increase in the prevalence of a code of ethics according to market activities is demonstrable but not substantial.

In Czech

Etický kodex je jedním z hlavních nástrojů etického organizačního řízení. Hlavním cílem tohoto článku bylo zjistit, na základě výsledků dotazníkového šetření v 607 českých společnostech, zda přítomnost etického kodexu v podniku závisí na velikosti podniků a jejich tržních aktivitách ve kterých působí. Výsledky průzkumu ukázaly, že existuje statisticky významný nárůst rozšíření etického kodexu na základě velikosti podniku, ale zvýšení etického kodexu je nerovnoměrné. Dalším zjištěním bylo statisticky významné rozšíření etického kodexu ve vztahu k rostoucím tržním aktivitám společnostem (mezi národními, nadnárodními a regionálními společnostem). Dá se proto dospět k závěru, že zvýšení etického kodexu podle tržních aktivit je prokazatelné, ale není podstatné.
Displayed: 25/12/2024 05:45