J 2016

DETERMINING THE MOST SUITABLE LAYOUT OF SPACE FOR THE LOADING UNITS’ HANDLING IN THE MARITIME PORT

STOPKA, Ondrej and Rudolf KAMPF

Basic information

Original name

DETERMINING THE MOST SUITABLE LAYOUT OF SPACE FOR THE LOADING UNITS’ HANDLING IN THE MARITIME PORT

Name in Czech

Stanovení nejvhodnějšího rozvržení prostoru pro manipulaci s přepravními jednotkami v přístavu námořní dopravy

Authors

STOPKA, Ondrej (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Rudolf KAMPF (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Transport, Vilnius, Vilnius Gediminas Technical University, 2016, 1648-4142

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Country of publisher

Lithuania

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/16:00001052

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

UT WoS

000428175300027

Keywords (in Czech)

Námořní přístav; logistika; přepravní jednotka; manipulace; skladování; Metoda AHP

Keywords in English

maritime port; logistics; loading unit; handling; warehousing; AHP method

Tags

KDL2, RIV17, SCOPUS, WOS
Změněno: 16/4/2018 15:11, Mgr. Blanka Mikšíková

Abstract

ORIG CZ

V originále

The main advantages of maritime transport are (1) lowest costs, (2) large-scale carriage capacity, (3) carriage of different goods over long distances and (4) the most acceptable mode of transport in the context of the environment. This mode of transport is considered more profitable and more cost-effective than all other transport modes. Modern maritime ports have become the essential nodal components of freight transport networks. This paper is focused on determining the most suitable layout of space for the loading units warehousing and handling in the maritime port using the particular method. In the paper, four types of layout and five criteria were taken into account. Layout of warehousing and handling space can affect the entire transport process and can have a great effect on the economics of enterprises.

In Czech

Hlavními výhodami námořní dopravy jsou (1) nejnižší náklady, (2) velko-kapacitní přeprava, (3) přeprava různých druhů zboží na dlouhé vzdálenosti a (4) nejpřijatelnější způsob dopravy v kontextu životního prostředí. Tento způsob dopravy je považován za rentabilnější a nákladově efektivnější než všechny ostatní druhy dopravy. Moderní námořní přístavy se staly základními nodálními součástmi sítí nákladní dopravy. Tento příspěvek je zaměřen na stanovení nejvhodnějšího rozvržení prostoru pro skladování a manipulaci s přepravními jednotkami v námořním přístavu pomocí konkrétní metody. V příspěvku se berou v úvahu čtyři typy uspořádání a pět kritérií. Rozvržení skladového a manipulačního prostoru může ovlivnit celý dopravní proces a může mít velký vliv na ekonomiku podniků.
Displayed: 27/12/2024 22:49