TURINSKÁ, Libuše. Large Classes in Teaching ESL - Case Study. Lingua Viva. České Budějovice: Katedry jazyků Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, roč. XIII., No 24, p. 34-41. ISSN 2336-8136. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Large Classes in Teaching ESL - Case Study
Name in Czech Velké Třídy ve Výuce ESL - případová studie
Authors TURINSKÁ, Libuše.
Edition Lingua Viva, České Budějovice, Katedry jazyků Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2017, 2336-8136.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) ESL; velikost třídy; malé a velké třídy; STT (doba promluvy studenta); TTT (doba promluvy učitele)
Keywords in English ESL; class size; small and large classes; STT (Student Talking Time); TTT (Teacher Talking Time)
Tags AJP_2, ERIH, KCJ1, RIV17
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 18/4/2018 07:38.
Abstract
Class size is one of the factors to consider when analysing the effective teaching of foreign languages. The term refers to the number of students in a specific course and it is being monitored worldwide. Currently, the trend has been for increasing class size, particularly for economic reasons. Class size for teaching foreign languages has been a subject of many discussions and research studies all over the world. However, in the Czech Republic, this problem is often mentioned as one of the factors contributing to problematic teaching, without any special attention given to teaching foreign languages, and focusing especially on primary schools. The objective of this study is to analyse and compare the effectiveness of teaching ESL at the B1 level according to CEFR in small and large classes at Czech secondary schools and colleges. By means of a questionnaire and semi-structured interviews, it aims to analyse the reactions of a selected sample of university teachers on the increasing class size as well as their willingness and ability to adjust their teaching methods to the increasing number of students. The findings are compared with the results of similar research conducted abroad. In the conclusion, the author emphasises the necessity of changing the students’ and teachers’ attitudes, especially in terms of their university training
Abstract (in Czech)
Velikost třídy je jedním z hlavních, celosvětově aktuálně diskutovaných klíčových faktorů ovlivňujících efektivitu výuky cizích jazyků. Samotný termín velikost třídy je definován jako počet studentů konkrétního kurzu či třídy. Současným trendem je zvyšování počtu studentů ve třídě zejména z finančních důvodů. V České republice je tento problém obvykle spíše okrajově zmiňován většinou v souvislosti s výukou cizích jazyků na základních školách. Cílem tohoto příspěvku je proto analýza a porovnání efektivity výuky angličtiny jako cizího jazyka na úrovni B1 dle SERR v malých a velkých skupinách na českých středních a vysokých školách. Prostřednictvím dotazníků a strukturovaných rozhovorů byly zjišťovány reakce vybraného vzorku českých univerzitních učitelů na neustále se zvětšující počet studentů ve třídách, jakož i jejich ochotu a schopnost přizpůsobit tradiční vyučovací metody zvyšujícímu se počtu studentů. Získané výsledky byly následně komparovány se závěry analogických zahraničních výzkumů. V závěru autorka zdůrazňuje nezbytnost změny stávajícího přístupu učitelů i studentů, a s tím související nutnost změny univerzitní přípravy budoucích učitelů.
PrintDisplayed: 29/3/2024 11:24