KUSHCH, Oleksandr and Elena TOMÁŠKOVÁ. Psycholingvističeskije osobennosti razvitija struktury jazykovoj ličnosti studenta pod vlijanijem internet-sredy (Psycholinguistic peculiarities of the structure of student's language personality under the Influence of the Internet Environment). AUSPICIA: recenzovaný časopis pro otázky společenských věd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, XIII., 3-4, p. 133-147. ISSN 1214-4967. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Psycholingvističeskije osobennosti razvitija struktury jazykovoj ličnosti studenta pod vlijanijem internet-sredy
Name in Czech Psycholingvistické zvláštnosti vývoje struktury jazykové osobnosti studenta pod vlivem internetového prostředí
Name (in English) Psycholinguistic peculiarities of the structure of student's language personality under the Influence of the Internet Environment
Authors KUSHCH, Oleksandr and Elena TOMÁŠKOVÁ.
Edition AUSPICIA: recenzovaný časopis pro otázky společenských věd, České Budějovice, Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2016, 1214-4967.
Other information
Original language Russian
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) jazyková komunikace; jazyková osobnost studenta; specifičnost formování jazykové osobnosti; internetové prostředí; psycholingvistické zvláštnosti
Keywords in English linguistic communication; student’s language personality; specific of language personality formation; the Internet environment; psycholinguistic peculiarities
Tags ERIH, KCJ3, RIV17
Changed by Changed by: Mgr. Eva Hynešová, učo 23116. Changed: 17/4/2018 12:10.
Abstract
V staťje issledujetsja roľ internet-sredy v razvitiji struktury jazykovoj ličnosti studenta. S učjotom psicholingvističeskich osobennostej junošeskogo vozrosta opredeljaetsja specifika izmeněmija pervičnogo urovnja jazykovoj ličnosti studentov pod vlijanijem internet-kominikacii. V rezultatě byly vyjavleny osnovnyje posledstvija izměnivšichsja uslovij lingvističeskoj komunikacii pri razvitii jazykovoj ličnosti: otsutstvije navykov čtěnija i analýza složnogo teksta, uměnija sozdavať sobstvennyje teksty i věsti zelesoobraznuju i efektivnuju diskussiju, vystraivať komunikaciju s raznymi ljuďmi.V svjazi s etim delajetsja vyvod, čto reaľnaja, a ne virtuaľnaja komunikacija, čitatěľskij opyt i krugozor něizbežno trebujut opredeljonnoj lingvističeskoj bazy i sposobstvujut jejo nakopleniju.
Abstract (in Czech)
Tento článek zkoumá roli internetového prostředí ve vývoji struktury jazykové osobnosti studenta.Vzhledem k psycholinguistickým zvláštnostem dospívající osobnosti je definována specifičnost změn v primárním stupni jazykové osobnosti studentů pod vlivem internetové komunikace. Na základě výzkumu byly stanoveny hlavní důsledky změněných podmínek jazykové komunikace ve vývoji jazykové osobnosti: nedostatek čtenářských dovedností a analýzy složitých textů, nedostatek schopnosti vytvářet své vlastní texty, provádět účelnou a efektivní diskusi a formovat komunikaci s různými lidmi. Z tohoto důvodu lze udělat závěr, že skutečná, nevirtuální komunikace, čtenářská zkušenost a celkový rozhled nevyhnutelně vyžadují určitou jazykovou základnu a přispívají k jejímu obohacení.
Abstract (in English)
The paper examines the role of Internet environment in the formation of the student’s language personality. With considering psycholinguistic features of adolescence the specificity of formation of student’s linguistic personality under the influence of the Internet environment is defined.As a result the major negative effects of changed conditions of formation of language personality were identified, among them: the lack of reading skills and analysis of complex text, the ability to create their own texts and to conduct expedient and effective discussions, to build communication with different people. In this connection, a question about the development of effective methods for the formation of the student’s language person in the new environment is raised. The conclusion that the real, rather than virtual communication, the reader's experience and outlook will inevitably require a certain linguistic basis and contribute to its accumulation is made.
PrintDisplayed: 28/3/2024 09:59