STOPKA, Ondrej, Rudolf KAMPF, Ján LIŽBETIN and Martina HLATKÁ. Proposal for optimizing the timetables within tram subsystem of urban public transport from the international conception. Online. In prof. Ing. Tomas Kliestik, Ph.D. Globalization and its Socio-economic consequences. Žilina, SR: ZU - UNIVERSITY OF ZILINA, The Faculty of Operation and Economic of Transport and Communications, Department of Economics, 2016, p. 2135-2141. ISBN 978-80-8154-191-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proposal for optimizing the timetables within tram subsystem of urban public transport from the international conception
Name in Czech Návrh optimalizace jízdních řádů v rámci tramvajového subsystému městské veřejné dopravy v mezinárodním pojetí
Authors STOPKA, Ondrej (703 Slovakia, belonging to the institution), Rudolf KAMPF (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ján LIŽBETIN (703 Slovakia, belonging to the institution) and Martina HLATKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Žilina, SR, Globalization and its Socio-economic consequences, p. 2135-2141, 7 pp. 2016.
Publisher ZU - UNIVERSITY OF ZILINA, The Faculty of Operation and Economic of Transport and Communications, Department of Economics
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 20104 Transport engineering
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/75081431:_____/16:00001047
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-80-8154-191-9
ISSN 2454-0943
Keywords (in Czech) Optimalizace; jízdní řád; tramvajový subsystém; globalizace; městská hromadná doprava
Keywords in English optimization; timetable; tram subsystem; globalization; urban public transport
Tags IF, RIV17, TNP_Z
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 14/6/2017 10:50.
Abstract
Tram transport is a type of rail transport used within the urban public transport. At present, trams are usually equipped with the electric drive and electric current is drawn from the trolley line using the trolley booms. Unlike rail transport, tram transport is often built within the roads, carries only the passengers and has shorter distances among stops, lighter and shorter vehicles, and shorter transport intervals, etc. In some countries, it is common that tram and rail subsystems are interconnected. Tramways also include the fast trams which are operated in a slightly different way. For example, they are always conducted beside the roads to avoid the congestions, and are also used as a backbone transport mode. Fast tram is most common in the United States of America that were pioneer of a revolution in transport. This revolution represented a fundamental impulse for the globalization initiation in the world. This paper deals with the practical solution and proposals in context of optimizing the timetables within tram subsystem. At the beginning of the paper, individual advantages and disadvantages of tram subsystem from the global conception are presented. The following chapter outlines the theoretical basis regarding the quality evaluation of tram system. The most important part of the paper presents a specific model example to optimize using the heuristic algorithm to coordinate the tram subsystem lines. Undoubtedly, tram system may help to achieve better managing the growth in the transportation demands and impact of the globalization in passenger transport.
Abstract (in Czech)
Tramvajová doprava je druh železniční dopravy používaný v městské hromadné dopravě. Na současné tramvaje jsou obvykle vybaveny elektrickým pohonem a elektrický proud je odvozen od trolejového vedení pomocí klecí troleje. Na rozdíl od železniční dopravy je tramvajová doprava často postavena uvnitř silnice, nese pouze cestující a má kratší vzdálenosti mezi zastávkami, lehčí a kratší vozidel a kratších dopravních intervalech atd. V některých zemích je běžné, že tramvaj a železnice subsystémy jsou propojeny. Tramvaje také zahrnují rychlé tramvaje, které jsou provozovány v trochu jinak. Například jsou vždy vedeny vedle silnic, aby se zabránilo kongescím a jsou také používány jako režim přenosu páteře. Rychlá tramvaj je nejčastější v oblasti spojené státy americké, které byly průkopníkem revoluce v dopravě. Tato revoluce představovala základní impuls pro zahájení globalizace ve světě. Tento článek se zabývá praktickým řešením a návrhy v souvislosti s optimalizací jízdních řádů v tramvaji a subsystému. Na začátku práce jsou jednotlivé výhody a nevýhody tramvaje subsystému z globální koncepce. Následující kapitola popisuje teoretický základ pro hodnocení kvality tramvajového systému. Nejdůležitější část společnosti příspěvek představuje specifický příklad modelu pro optimalizaci heuristického algoritmu, který koordinuje trasy subsystému tramvaje. Nepochybně může tramvajový systém pomoci dosáhnout lepších výsledků, řízení růstu poptávky po dopravě a dopad globalizace na cestující doprava.
PrintDisplayed: 12/10/2024 23:19