2016
MATEMATICKÝ MODEL JEDNOROZMĚRNÉHO KONTINUA VE STAVU KOMBINOVANÉHO OHYBOVĚ-KROUŽIVÉHO KMITÁNÍ
HRUBÝ, Petr a Pavla ŽIDKOVÁZákladní údaje
Originální název
MATEMATICKÝ MODEL JEDNOROZMĚRNÉHO KONTINUA VE STAVU KOMBINOVANÉHO OHYBOVĚ-KROUŽIVÉHO KMITÁNÍ
Název anglicky
MATHEMATICAL MODEL OF ONE-DIMENSIONAL CONTINUUM IN THE STATE OF COMBINED BENDING-GYRATORY VIBRATION
Autoři
HRUBÝ, Petr a Pavla ŽIDKOVÁ
Vydání
Hradec Králové, MMK 2016: International Masaryk Conference for Ph.D. Students and Young Researchers, od s. 1804-1813, 10 s. 2016
Nakladatel
Magnanimitas
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10307 Acoustics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN
978-80-87952-17-7
Klíčová slova česky
kmitání; ohybové; krouživé; pohybová; rovnice; kloubová; hřídel
Klíčová slova anglicky
vibration; bending; gyratory; motional; equation; propeller; shaft
Štítky
Změněno: 24. 3. 2017 08:10, Hana Dlouhá
V originále
Základním stavebním prvkem dynamických modelů kloubových hřídelí je jednorozměrné kontinuum. Při formulaci matematického modelu vycházíme z předpokladu vzniku kombinovaného ohybového a krouživého kmitání, kdy jednorozměrné kontinuum koná relativní příčné kmity v rotujícím prostoru. Tento předpoklad přijímáme z důvodu, že kloubový hřídel je za provozu namáhán harmonickými dynamickými budicími ohybovými momenty, jejichž vektory jsou kolmé na rovinu vidlice kloubu a rotují spolu s hřídelem. Element kontinua koná obecný prostorový pohyb, tvořený unášivým rotačním pohybem a relativním sférickým pohybem. Z podmínek rovnováhy dynamických a elastických silových účinků, s využitím Euler-Bernoulliho rovnice průhybové čáry a Schwedlerových vět pak odvozujeme pohybovou rovnici kontinua pro komplexní proměnnou v obecném řezu.
Anglicky
The basic building block of dynamic models propeller shafts is a one-dimensional continuum. When formulating a mathematical model based on the assumption produce a combined bending and gyratory vibration, which held a one-dimensional continuum relative transverse vibrations in a rotating space. This assumption is accepted for the reason that the propeller shaft is loaded during operation harmonic excitation dynamic bending moments whose vectors are perpendicular to the plane of the fork joint and rotates together with the shaft. Element Continuum held general spatial movement, consisting of a rotating motion and relative motion of spherical. From the equilibrium conditions of dynamic and elastic force effects, using Euler-Bernoulli equation deflection lines and Schwedler´s sentences then derive the equation for the complex variable continuum in the general section.