V originále
Matematický model spojovacího kloubového hřídele Cardanova mechanismu popsaný v [L3], [L8] a [L12] umožňuje řešit tři základní úlohy příčného kmitání – výpočet vlastních frekvencí relativního příčného kmitání, analýzu ustálené odezvy na rotující momentové buzení a ustálenou odezvu na kinematické buzení. Momentové buzení vzniká v důsledku přenosu silového toku Hookeovými klouby, kinematické buzení v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. Pro tyto úlohy bylo vytvořeno a odladěno programové vybavení. Následně byly analyzovány konstrukční varianty kloubových hřídelí pohonů v reálných vozidlech, a sice varianta, kde docházelo k poruchám, tj. trvalým ohybovým deformacím, a varianta vůči příčným kmitům za provozu dostatečně odolná. V předkládaném článku jsou popsány metody stanovení vstupních parametrů modelu pro obě zmíněné varianty a jednotlivé řešené úlohy.
Anglicky
Mathematical model of connecting Cardan shaft described in [L3], [L8] and [L12] allows solution of three basic problems of lateral vibration - namely calculating natural frequencies of relative transverse vibrations, analysis of so called steady response to rotating torque and kinematic excitations. The torque excitation is formed due to the power flow by Hook’s joints, the kinematic excitation is formed due to the spatial oscillations of a drive unit. For these tasks, the software was created and debugged. Subsequently, design variants of articulated drive shafts of real vehicles were analyzed, namely variant where disturbances, i. e. permanent bending deformations, occured, and variant sufficiently durable to lateral oscillations during operation. This paper describes methods of determining input parameters of the model for both mentioned variants and individual solved problems.